زلنسکی ایران را به دریافت پول آغشته به خون اوکراینی‌ها از روسیه متهم کرد

زلنسکی: پهپادهای ایرانی شاهد-۱۳ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند

رئیس‌جمهوری اوکراین: «نمی‌توان به رژیم جمهوری اسلامی اعتماد کرد و تاکید می‌کنم که آن‌ها (نماینده) مردم (ایران) نیستند» -  Handout / Ukrainian Presidential Press Service / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی کانادایی، ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفروختن پهپادهای انتحاری به روسیه را رد کرد و گفت که حرف آن‌ها را باور ندارد.

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز و سی‌تی‌وی نیوز که در دفترش در کی‌یف انجام شد، تاکید کرد که انکار علنی ایران را باور ندارد. زلنسکی گفت: «پهپادهای آن‌ها مردم ما را می‌کشند. پس از چه اعتمادی می‌توانیم صحبت کنیم؟ ایران هواپیماهای بدون‌سرنشین به روسیه داد تا با آن اوکراینی‌ها را بکشد. این توافق آن‌ها است؛ یک توافق مالی با پول آغشته به خون برای ایران.»

زلنسکی گفت که دولت اوکراین هیچ شکی ندارد که پهپادهای ایرانی شاهد۱۳۶ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند. او گفت که کشورهای متحد اوکراین هم به طور جداگانه اطلاعاتی ارائه کرده‌اند که از موضع دولت او حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: «نمی‌توان به آن‌ها [رژیم جمهوری اسلامی] اعتماد کرد و تاکید می‌کنم که آن‌ها [نماینده] مردم [ایران] نیستند. آن‌ها در داخل کشور هم مردم خود را شست‌وشوی مغزی می‌دهند؛ همان کاری که روسیه انجام می‌دهد. آن‌ها به مردم خود می‌گویند ما چیزی نفروختیم. همه این‌ها دروغ است؛ دروغ آشکار؛ [آن‌ها] مردم ما را می‌کشند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اواخر وقت سه‌شنبه در بیانیه‌ای رسانه‌ای، ضمن تکرار تکذیب‌های تهران، برای اولین بار به منظور شرکت در گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین برای رفع این اتهام‌ها اعلام آمادگی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه اوکراین به زلنسکی پیشنهاد داد در پی اقدام جمهوری اسلامی برای در اختیار روسیه قرار دادن پهپادهای ساخت ایران و سپس موجی از حملات پهپادی به سراسر اوکراین که به کشته شدن چندین نفر و آسیب به زیرساخت‌های انرژی این کشور منجر شد، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند.

با وجود تمامی تکذیب‌های مقام‌های جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز چهارشنبه خود، با اشاره به اعتراض کشورهای غربی، توان پهپادی ایران را ستود و تلویحا فروش پهپاد و موشک به روسیه را تایید کرد و گفت: «چند سال پیش از این، وقتی که عکس‌ تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک‌اند. چرا به فلان کس می‌فروشید و به فلان کس می‌دهید.»

مقام‌های اوکراین بارها اعلام کرده‌اند که روسیه در حملات اخیر خود به شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف، از پهپاد شاهد ساخت ایران استفاده کرده است.