ايران قصد دارد پهپاد بیشتر و موشک‌های زمین به زمین به روسيه ارسال کند

این اولین سری از موشک‌های زمین‌به‌زمین ساخت ایران خواهد بود که برای استفاده علیه مواضع نیروهای نظامی و شهرهای اوکراین در نظر گرفته شده است

دو مقام ارشد به‌علاوه دو ديپلمات ايرانی به خبرگزاری رويترز گفتند تهران قول داده است تا علاوه‌بر ارسال پهپادهای بيشتر، موشک‌های زمین‌به‌زمین نیز برای روسيه ارسال کند. یک مقام غربی نیز ضمن تایید این موضوع، گفت توافقی بین ایران و روسیه برای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد زمین‌به‌زمین وجود دارد.

مقام‌های امنيتی آمريکا و متحدان آن کشور همچنين تایيد کردند که ايران تعهد خود را برای تامين اسلحه مورد نیاز روسیه در جریان جنگ اوکراين تقويت می‌کند. این اولین سری از موشک‌های زمین‌به‌زمین ساخت ایران خواهد بود که برای استفاده علیه مواضع نیروهای نظامی و شهرهای اوکراین در نظر گرفته شده است.

شمار قابل ملاحظه‌ای از تجهیزات نظامی روسیه از زمان حمله مسکو به اوکراین در ماه فوریه منهدم شده و ازبین رفته است. تقویت جریان ارسال سلاح از تهران به روسیه، به‌خصوص در زمینه عرضه سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق از انواع مورد استفاده در حملات این هفته علیه شهرهای متعدد اوکراین، می‌تواند به جبران خسارات وارده به تجهیزات نظامی روسیه کمک کند.

رسانه‌های خبری مستقل در روزهای اخیر تصاویری از بقایای آنچه به نظر می‌رسد پهپاد‌های ساخت ایران باشند و در حملات علیه اهداف اوکراینی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، منتشر کردند. شواهد موجود، تکذیب‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر اینکه چنین سلاح‌هایی به متحد خود، روسیه، ارائه نداده است، را بی‌اثر می‌کند. مقام‌های پنتاگون استفاده از پهپاد‌های ایرانی در حملات هوایی روسیه در اوکراین را علنا تایید کردند. پنتاگون همچنین به موفقیت اوکراین در سرنگون‌کردن برخی از آن‌ها اشاره کرده است.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به تامین‌کننده مهم تسلیحات برای روسیه تبدیل شده است. ایران اواسط ماه گذشته هیئتی را به روسیه اعزام کرد تا شرایط  مورد نظر برای ارسال یک سری جدید از محموله‌های تسلیحاتی را نهایی کند. به گفته مقام‌های يکی از دولت‌های متحد آمريکا که فعاليت‌های تسلیحاتی ايران را از نزديک زير نظر دارد، اين محموله شامل دو نوع موشک زمین‌به‌زمین ایرانی است.

یک ارزیابی اطلاعاتی که در روزهای اخیر با مقام‌های اوکراینی و آمریکایی به اشتراک گذاشته شده است، ادعا می‌کند که صنایع تسلیحاتی ایران در حال آماده‌سازی اولین محموله موشک‌های فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار به‌منظور ارسال به روسیه است. دو مقام ایرانی که نام آن‌ها فاش نشده، در این‌باره به رویترز گفتند که این موشک‌ها دو نوع موشک بالستیک کوتاه‌برد شناخته‌شده ایرانی‌اند که قادرند اهدافی را در مسافت‌های ۳۰۰ و ۷۰۰  کیلومتری هدف حمله قرار دهند. درصورت انجام معامله، این نخستین مورد از تحویل چنین موشک‌هایی به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از حدود دو ماه پیش نیز پهپاد‌های ایرانی، از جمله پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ و پهپاد مهاجر-۶، در اوکراین شناسایی شدند. نیروهای اوکراینی درهفته‌های اخیر، بقایای هر دو نوع پهپاد را بازیابی، تجزیه‌وتحلیل و عکس‌برداری کرده‌اند. به نظر می‌رسد روسیه سلاح‌های ایرانی را دوباره رنگ کرده و نام‌های روسی بر آن‌ها نهاده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند، گفت: «ما چنین اطلاعاتی نداریم و از فناوری روسی و با نام روسی استفاده می‌کنیم.» او همچنین از خبرنگارانی که خواستار دریافت اطلاعات بیشتر بودند خواست که به وزارت دفاع روسیه مراجعه کنند.

پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ گونه‌ای پهپاد انتحاری ساخت ایران است که نام خود را از روش حمله آن می‌گیرد. تحلیلگران می‌گویند استفاده روسیه از این پهپاد‌ها، نشانه این است که مسکو به حد کافی سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق در اختیار ندارد. پهپاد‌های ایرانی نخستین‌بار حدود دو ماه پیش در اوکراین استفاده شدند. آخرین حمله روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین، نیز روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، با هواپیمای بدون سرنشین ایرانی انجام شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، درحالی‌که روسیه برخی مناطق در میدان جنگ در شمال شرقی و جنوب اوکراین را از دست می‌داد، پهپاد‌های ایرانی به کمک کرملین آمدند. پهپاد‌های ایرانی به روسیه اجازه داده‌اند به زیرساخت‌های انرژی و اهداف غیرنظامی اوکراین ضربه بزند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه گفت فقط ظرف یک هفته، روسیه ۳۰درصد از زیر‌ساخت‌های تولید برق اوکراین را نابود و این کشور را در آستانه زمستان، با کمبود برق مواجه کرده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه گفت آمریکا با ارزیابی‌های بریتانیا و فرانسه موافق است که عرضه پهپاد‌های ایران به روسیه‌، قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا از اظهار‌نظر درمورد گزارش‌های مربوط به ارسال محموله‌های تسلیحاتی ايران به روسيه خودداری کرده‌اند. مقام‌های رسمی روسيه و ايران هم به درخواست‌های اظهار نظر در مورد گزارش‌های مربوط به موشک‌های ايرانی پاسخ ندادند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته است: «جمهوری اسلامی ایران هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ در اوکراین ارائه نداده و نخواهد داد.» او افزود: «ما معتقدیم که مسلح‌کردن هریک از طرف‌های بحران، باعث طولانی‌شدن جنگ خواهد شد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز سوم اکتبر، تکذیب‌های مداوم تهران مبنی‌بر رد هرگونه دخالت در تامین پهپاد برای روسیه را تکرار کرد.

در آخرین تحول مرتبط با این موضوع، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، گفته است مسئولیت تخریب روابط اوکراین و ایران با تهران است و کی‌یف تقاضایی فوری برای دریافت تسلیحات از اسرائیل به این کشور تقدیم خواهد کرد.

روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف هم روز سه‌شنبه نوشته است که پس از حملات روسیه به اوکراین با پهپادهای ایرانی، فدراسیون جهانی فوتبال‌، فیفا، با تقاضاهایی برای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روبه‌رو شده است.