دولتمداری لیز تراس ممکن است کوتاهترین در تاریخ بریتانیا باشد

تصمیمات جنجالی تراس در زمینه اقتصاد و مالیات باعث تلاطم بازارهای مالی شده است

«اگر تراس سر کار باشد، محافظه‌کارها در انتخابات بعدی شکست سختی خواهند خورد»- Daniel Leal/Pool via REUTERS

آیا لیز تراس کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری تاریخ بریتانیا را به نام خود ثبت می‌کند؟‌ تراس ماه پیش، روز ششم سپتامبر به نخست‌وزیری رسید، اما در همین دوران کوتاه دولتش با جنجال‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و به همین دلیل، در روزهای گذشته بسیاری از نشریات در تیترهای خود این پرسش را مطرح کردند.

تصمیمات جنجالی تراس در زمینه اقتصاد و مالیات باعث تلاطم بازارهای مالی شده است. در عین حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پس از سال‌ها تلاطم‌های درونی، محبوبیت حزب محافظه‌کار کاهش یافته و در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب کارگر بخت زیادی برای پیروزی و بازگشت به قدرت پس از ۱۲ سال خواهد داشت. 

طوماری با خواست برگزاری انتخابات فوری، تاکنون بیش از ۶۱۸ هزار امضا کسب کرده است و بنا به قوانین بریتانیا، اکنون باید در مجلس عوام به مناظره گذاشته شود. بررسی این طومار روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، در وست‌مینستر انجام خواهد شد. 

حزب محافظه‌کار بریتانیا که از سال ۲۰۱۰ سرکار بوده است، همواره اختلافات درونی بسیاری داشته و اکنون نیز بر سر رهبری تراس به دو جناح متضاد بدل شده است: گروهی که می‌خواهند به این نخست‌وزیر زمان بیشتری بدهند، و گروه دیگری که باور دارند او تا همین حالا هم لطمه‌های زیادی  زده است و باید کنار گذاشته شود.

اولین نماینده‌ای که رسما این نظر دوم را اعلام کرد، کریسپین بلانت، رئیس سابق کمیته روابط خارجه مجلس، بود که گفت «بازی تمام شده» و خواهان کنار رفتن تراس شد. بلانت البته چند ماه پیش گفته برد که از سیاست کناره می‌گیرد و در انتخابت بعدی نامزد نخواهد شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندرو نیل، روزنامه‌نگار و تحلیلگر صریح، نیز چند روز پیش نظرش را اعلام کرد. او گفت اگر تراس سر کار باشد، محافظه‌کارها در انتخابات بعدی قطعا شکست سختی خواهند خورد. او در مقاله‌ای در روزنامه «دیلی میل» نوشت: «وضعیت کنونی نه برای کشور خوب است، نه برای حزب محافظه‌کار، و نه برای لیز تراس. همان‌طور که گفته‌ام، او احتمالا به زودی کنار می‌رود. این به تنهایی باعث پنجمین پیروزی انتخاباتی پیاپی محافظه‌کارها نخواهد شد، اما می‌تواند شکست‌های آنان را کاهش دهد.»

نیل همچنین گفت: «سرنوشت تراس این است که تنها یک پانوشت در تاریخ» باشد، و او را با آندرو بونار لا به مثابه «دیگر نخست‌وزیر محافظه‌کار فراموش‌شده»، مقایسه کرد. آقای لا که به «نخست‌وزیر ناشناخته» معروف است، در اکتبر ۲۰۲۲ به نخست‌وزیری رسید و تا مه ۱۹۲۳ سر کار بود؛ یعنی ۲۱۱ روز. در نتیجه، او سومین کوتاه‌ترین دوران زمامداری را دارد.

دو مورد کوتاه‌تر، عبارتند از جورج کنینگ و ویسکونت گودریچ در اوایل قرن نوزدهم که هر دو محافظه‌کار بودند و به ترتیب ۱۱۹ و ۱۴۴ روز مسند نخست‌وزیری بریتانیا را در اختیار داشتند. تا زمان نوشته شدن این خطوط، تراس تنها ۴۰ روز سر کار بوده است. آیا او رکورد تازه‌ای را برای خود و حزب محافظه‌کار بریتانیا در این زمینه رقم خواهد زد؟

بیشتر از جهان