اعتراض محیط زیستی؛ پرتاب سوپ گوجه‌فرنگی به نقاشی ون‌گوگ

کارزار «فقط نفت را متوقف کنید» از بریتانیا می‌خواهد که به فعالیت در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید سوخت‌های فسیلی پایان دهد

دو فعال محیط زیستی در اعتراض به استفاده از سوخت فسیلی، روی تابلوی معروف «گل آفتابگردان» ونسان ون‌گوگ در گالری ملی لندن، سوپ گوجه‌فرنگی پرتاب کردند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، دو زن جوان از کارزار محیط زیستی «فقط نفت را متوقف کنید» (Just Stop Oil) روز جمعه چهاردهم اکتبر (۲۲ مهر) محتویات دو قوطی سوپ گوجه‌فرنگی هاینز را روی نقاشی ون‌گوگ ریختند و سپس دستشان را به دیوار زیر تابلو چسباندند.

تابلوی گل آفتابگردان که در سال ۱۸۸۸ خلق شده، حدود ۸۴.۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. این اثر یکی از پنج نقاشی گل آفتابگردان ون‌گوگ است که در موزه‌ها و گالری‌های مشهور جهان به نمایش گذاشته شده است.

در بیانیه‌ای که گالری ملی لندن درباره این اتفاق در توییتر منتشر کرد، ضمن تایید این خبر آمده است: «قاب این نقاشی کمی آسیب‌ دیده، اما به خود اثر آسیبی وارد نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پلیس متروپولیتن لندن نیز در واکنش به این اتفاق گفت که معترضان دستگیر شده‌اند و مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

حادثه روز جمعه، آخرین مورد از یک سری اعتراض‌های فعالان محیط زیست است که آثار هنری مشهور را هدف قرار می‌دهد. آن‌ها در نظر دارند با چنین اقدام‌هایی که اغلب بسیار رسانه‌ای می‌شود، توجه افکار عمومی را به نقش سوخت‌های فسیلی در تغییرات آب‌وهوایی جلب کنند. اعضای کارزار نفت را متوقف کنید در ماه ژوئیه، اقدام دیگری را نیز درباره نسخه‌ای از «شام آخر» لئوناردو داوینچی در آکادمی سلطنتی هنر لندن انجام دادند.

همچنین اعضای یک سازمان فعال آب‌وهوای ایتالیایی در ماه‌های اخیر حرکت مشابهی را در فلورانس انجام دادند. فعالان محیط زیستی گروه شورش انقراض «اکستینشن ریبلین» (شورش انقراض - Extinction Rebellion)  نیز به دلیل چسباندن خود به اثری از پیکاسو در گالری ملی ویکتوریا ملبورن دستگیر شدند.

کارزار «فقط نفت را متوقف کنید» در بیانیه‌ای، اقدام اخیر اعضای این گروه را حرکتی به مناسبت آغاز برنامه‌ریزی دور جدیدی از صدور مجوز نفت و گاز در بریتانیا اعلام کرد. این گروه اعلام کرده قصد دارد به دولت بریتانیا هشدار دهد که فعالیت در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید سوخت‌های فسیلی را پایان دهد.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، اعضای این گروه پس از پرتاب سوپ گوجه به تابلوی ون‌گوگ و چسباندن دستشان به دیوار می‌گویند: «هنر یا زندگی، کدامشان ارزش دارد؟ شما بیشتر نگران حفاظت از یک نقاشی هستید یا حفاظت از سیاره و مردم ما؟»

بیشتر از جهان