دانشمندان شیوه بهره‌برداری از «انرژی نسیم» را کشف کردند

دستگاه بهره‌برداری از باد، قابلیت جایگزینی باتری‌ها را دارد

گروهی از دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور توانستند از بادهایی با سرعتی به آرامی دو متر در ثانیه، برق تولید کنند - AFP

دانشمندان دستگاهی ارزان‌قیمت اختراع کرده‌اند که قادر است صرفا از نسیمی ملایم انرژی [برق] به دست آورد.

گروهی از دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) در سنگاپور توانستند از بادهایی با سرعتی به آرامی دو متر در ثانیه، برق تولید کنند. توربین‌های بادی متداول در حال حاضر برای تولید برق به بادی با سرعت دست‌کم ۳.۵ متر بر ثانیه نیاز دارند.

به گفته پژوهشگران، دستگاه بهره‌برداری از باد این قابلیت را دارد که در دستگاه‌های مختلف، جایگزین باتری‌ها شود.

پروفسور یانگ یائوون، مهندس سازه از دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه فناوری نانیانگ که این پروژه را رهبری کرده است، گفت: «با این اختراع نشان داده‌ایم که این منبع انرژی پایا را می‌توان برای شارژ کردن باتری‌ها و روشن کردن چراغ‌های ال‌ئی‌دی‌ مهار کرد و قابلیت آن را به عنوان یک مولد انرژی که می‌تواند به نسل بعدی الکترونیک که از نظر اندازه کوچک‌ترند و به انرژی کمتری نیاز دارند، نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دستگاهی که ما درست کرده‌ایم، به عنوان یک جایگزین احتمالی برای باتری‌های لیتیوم یونی کوچک‌تر هم عمل می‌کند، زیرا این ماشین بهره‌برداری از باد ما، خودکفا است و فقط گاهی به تعمیر و نگهداری نیاز دارد و از فلزات سنگین استفاده نمی‌کند؛ این فلزات اگر به‌درستی دفع نشوند، می‌توانند مشکلاتی در محیط ‌زیست ایجاد کنند.»

شکل کوچک و قیمت ارزان دستگاه بهره‌برداری از باد به این معنا است که احتمالا می‌تواند جایگزین باتری‌ چراغ‌های ال‌ئی‌دی و همچنین حسگرهای کنترل سلامت شود.

یکی از موارد استفاده پیشنهادی این دانشمند نصب این دستگاه‌ها در کناره‌های ساختمان‌ها در محیط‌های شهری است؛ مانند حومه سنگاپور که میانگین سرعت باد کمتر از ۲.۵ متر بر ثانیه است.

این کار باعث می‌شود ساختمان‌ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی در دیواره‌های کناری خود که رو به خورشید است و از دستگاه‌های بهره‌برداری از باد که در دیواره‌های کناری دور از خورشیدند، برق تولید کنند.

گروه دانشگاه فناوری  نانیانگ در حال حاضر برای بهبود کارآیی و عملکردهای ذخیره انرژی این دستگاه، با هدف تجاری‌سازی این فناوری کار می‌کنند.

مطالعه‌ای که جزئیات این اختراع را شرح داده با عنوان «گردآورنده انرژی برق‌مالشی ارتعاشی-ضربه‌ای بازویی‌مانند برای بهره‌برداری از انرژی باد» در مجله علمی «مکانیکال سیستمز اند سیگنال پروسسینگ» (Mechanical Systems and Signal Processing) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم