این لامپ موجب بی‌خوابی اروپا می‌شود؟

به گفته محققان استفاده از نور آبی مصنوعی می‌تواند شماری اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد

چرخه‌ ملاتونین جزء کلیدی سامانه‌ شبانه‌روز و تعیین‌کننده ساختار زمانی زیستی بسیاری از ارگانیسم‌ها است - earth

طبق هشدار مطالعه‌ای جدید، افزایش استفاده از نور آبی مصنوعی در بخش‌های وسیعی از اروپا، از جمله در بریتانیا، شاید اثراتی منفی بر سلامت انسان و محیط‌زیست داشته بوده باشد.

با توجه به اینکه کشورهای بیشتری از دیودهای نورافشان- ال‌ای‌دی کم‌مصرف استفاده می‌کنند، این پژوهش نشان می‌دهد که مطالعات قبلی انجام‌شده در مورد آلودگی نوری، اثرات آن‌ را دست کم گرفته‌اند.

به گفته محققان، از جمله محققان دانشگاه اکستر بریتانیا، داده‌های ماهواره‌ای مورد استفاده در مطالعات قبلی امکان تفکیک کافی اثرات امواج نور آبی، سبز و قرمز را فراهم نمی‌کرد.

در تحقیق جدیدی که روز چهارشنبه [۱۴ سپتامبر] در مجله  «ساینس ادوانسس» (پیشرفت‌های علمی / Science Advances) منتشر شد، محققان از تصاویر ارسالی فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی- آی‌اس‌اس (ISS) برای ترسیم نقشه تفکیکی ترکیب طیفی نور در سراسر اروپا برای دوره‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ [۹۲-۱۳۹۱] و ۲۰۱۴ تا۲۰۲۰ [۹۹-۱۳۹۳] استفاده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این داده‌ها، محققان گفتند که «گذار گسترده‌ای در‌ طیف» نور مصنوعی از لامپ‌های سدیمی پرفشار به ال‌ای‌دی‌های سفید گسترده که نور آبی بیشتری منتشر می‌کنند، به وجود آمده است.

تحقیقات قبلی نشان داده که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی با «اثرات مرگبار» بر طیف وسیعی از یاخته‌ها مرتبط است و ممکن است روند پیری بدن انسان را تسریع کند.

در این مطالعه جدید، برجسته‌ترین گذار طیفی مشاهده شده در سراسر اروپا در بریتانیا، ایتالیا، رومانی و ایرلند بود و اتریش و آلمان دچار کمترین میزان تغییرات بودند.

با توجه به تحقیقات قبلی در مورد ارزیابی اثرات نور مصنوعی در طول شب بر ملاتونین -هورمون مرتبط با چرخه خواب- روند افزایش استفاده از نور مصنوعی می‌تواند خطر اثرات مضر را تا حد زیادی افزایش دهد.

محققان در این مطالعه نوشتند: «چرخه‌ ملاتونین جزء کلیدی سامانه‌ شبانه‌روز و تعیین‌کننده ساختار زمانی زیستی بسیاری از ارگانیسم‌ها است و نور مصنوعی شبانه از تولید این هورمون جلوگیری می‌کند.»

انسان‌ها احتمالا تنها موجوداتی نیستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

نویسندگان این مطالعه هشدار دادند که ویژگی برخی از حشرات در حرکت به سمت نور طبیعی نیز تحت تاثیر استفاده روزافزون از نور مصنوعی قرار گرفته است.

در این مطالعه خاطرنشان شده است: «افزایش انتشار طول موج‌های آبی ممکن است واکنش فوتوتاکسی (حرکت به سمت نور) شب‌پره‌ها و سایر حشرات را به نور مصنوعی شبانه تغییر دهد»، و نیز آمده است که برخی از گونه‌های خفاش نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند.

«آخرین مقاله ما در مورد «خطرات زیست‌محیطی گسترده و فزاینده روشنایی مصنوعی شبانه در اروپا» منتشر شد!! اما گفتنی‌های زیادی است که نمی‌خواهم از دست برود.»

آلخاندرو سانچز - ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲

این خطرات زیست‌محیطی در کشورهایی مانند بریتانیا، رومانی و اسپانیا بسیار افزایش یافته است.

هرچند فناوری ال‌ای‌دی مزایای متعددی در روشنایی عمومی داشته است، از جمله کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش انتشار کربن، محققان گفتند که تغییرات طیفی ناشی از استفاده روزافزون آن نیز با افزایش احتمال اثرات منفی زیست‌محیطی‌اش مرتبط است.

محققان گفتند: «دریافتیم که این روند خطر اثرات مضر بر اکوسیستم‌ها را افزایش چشمگیری می‌دهد»، و افزودند که برای تعیین میزان خطرات زیست‌محیطی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی شبانه، به مطالعات بیشتری نیاز است.

© The Independent

بیشتر از جهان