سفیدترین رنگ جهان ابزار جدید مقابله با بحران تغییرات اقلیمی

محققان می‌گویند این رنگ می‌تواند بدنه خارجی هواپیماها، خودروها و قطارها را خنک کند

سفیدترین رنگ جهان وارد ویراست امسال کتاب رکوردهای جهانی گینس شده است - purdue.edu

طبق نتایج مطالعه‌ای جدید، فرمول جدید سفیدترین رنگ جهان آن را نازک‌تر و سبک‌تر کرده است تا بتوان از آن برای رنگ‌آمیزی خودروها و هواپیماها برای بازتاباندن گرما استفاده کرد.

محققانی، ازجمله پژوهشگران دانشگاه پردوی ایالات متحده می‌گویند سفیدترین رنگ جهان که وارد ویراست امسال کتاب رکوردهای جهانی گینس شده و در برنامه نمایش آخر شب با استفن کولبرت نیز معرفی شده است، می‌تواند سطوح را خنک نگه دارد و از نیاز به تهویه هوا بکاهد.

در نسخه اصلی این رنگ، از نانو ذرات بسیار ریز سولفات باریوم برای بازتاباندن بیش از ۹۸ درصد نور خورشید و خنک کردن سطوح خارجی تا بیش از ۴.۵ درجه سانتی‌گراد کمتر از دمای محیط استفاده شده بود.

اما طبق یافته‌های پژوهشگران برای رسیدن به این حد خنک‌سازی باید از لایه ضخیم دست‌کم ۰.۴ میلی‌متری از این رنگ استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژیولین روآن، پروفسور مهندسی مکانیک دانشگاه پردو و سازنده این رنگ گفت: «اگر بخواهیم سازه‌ای ثابت و مستحکم مانند سقف ساختمان را رنگ کنیم این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در کاربردهایی که نیاز به اندازه و وزن دقیق دارند باید لایه نازک‌تر و سبک‌تری از این رنگ به کار رود.»

طبق یافته‌های محققان با این فرمولاسیون جدید که روز دوشنبه در نشریه سل ریپورتز فیزیکال ساینس (Cell Reports Physical Science) منتشر شد با اعمال تنها یک لایه ۰.۱۵ میلی‌متری از این رنگ می‌توان تقریبا به همان میزان بازتابش نور خورشید مورد نظر رسید.

محققان گفتند در این فرمولاسیون از ماده‌ای استفاده شده است که عمدتا در روان‌کننده‌ها به کار می‌رود، یعنی رنگدانه‌ای به‌نام هگزاگونال بورون نیتراید.

آندریا فلیچلی، دانشجوی مقطع دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه پردو و همکار این طرح  می‌گوید «هگزاگونال بورون نیتراید ضریب بازتابشگری بالایی دارد که موجب پراکنش قوی نور خورشید می‌شود. ذرات این ماده هم‌چنین ریخت‌ خاصی دارند که به آن نانوپلاکت می‌گوییم.»

محققان گفته‌اند این رنگ جدید همچنین با داشتن حباب‌های هوا موجب تخلخل زیاد و چگالی و ضخامت کمتر می‌شود که مزیت کاهش وزن را دارد.

آنان گفتند وزن این رنگ ۸۰ درصد کمتر از رنگ سولفات باریومی است که پارسال گزارش شده بود، اما تقریبا به اندازه همان رنگ موجب بازتابش نور خورشید می‌شود.

جورج چیو، از دیگر نویسندگان این مطالعه گفت: «حالا این رنگ می‌تواند بدنه خارجی هواپیماها، خودروها و قطارها را خنک کند. دیگر نیازی نیست هواپیمایی که در یک روز تابستانی گرم بر آسفالت فرود می‌آید برای خنک کردن فضای درونی‌اش سامانه تهویه مطبوع خود را به‌شدت قبل به کار گیرد و بدین ترتیب در مقدار زیادی انرژی صرفه‌جویی می‌شود. فضاپیما نیز باید تا حد ممکن سبک باشد و این رنگ می‌تواند به این موضوع کمک کند.»

پژوهشگران امیدوارند این رنگ در خنک‌سازی سطوح موثر باشد و نیاز به تهویه مطبوع را تا حد زیادی کاهش دهد.

دکتر روآن گفت: «بدین ترتیب نه‌تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، بلکه مصرف انرژی نیز کاهش می‌یابد که به‌نوبه خود موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. ضمنا این رنگ برخلاف سایر روش‌های خنک‌سازی همه گرما را به عمق فضا بازمی‌تاباند که باز موجب خنک‌سازی مستقیم سیاره‌مان می‌شود. واقعا جای شگفتی است که یک رنگ می‌تواند این‌همه کارایی داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از علوم