اعتصاب گسترده در کردستان، در آستانه شروع دور تازه اعتراضات در ایران

اعتصاب‌های سراسری از صبح شنبه ۲۳ مهر در سقز، سنندج، مریوان، بوکان بار دیگر از سر گرفته شد

در پنجمین هفته از شروع خیزش سراسری در ایران، از صبح شنبه اعتصاب‌های سراسری نیز آغاز شد. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی کسبه شهر سقز بار دیگر به بستن مغازه‌هایشان اقدام کردند و بار دیگر اعتصاب‌های سراسری را آغاز کردند.

کسبه و مغازه‌داران در شهر مریوان نیز که پیش از این به اعتصاب‌های سراسری پیوسته بودند، بار دیگر از صبح شنبه همگی به نشانه همراهی با مردم ایران در محل کار خود حاضر نشدند. همچنین تصاویری از سنندج نیز منتشر شده است که نشان از اعتصاب عمومی در این شهرها دارد. در این شهر نیز مغازه‌‌‌ها بسته و خیابان‌ها هم در صبح شنبه خلوت بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، همچنین جمعی از کسبه و بازاریان شهر بوکان در حمایت از اعتراض‌های مردمی دست به اعتصاب زدند و از انجام فعالیت‌های روزمره‌ امتناع کردند.

طی روزهای گذشته علاوه بر بازاریان، کارگران پتروشیمی و نفت در پتروشیمی بوشهر، پارس جنوبی، شرکت پالایش نفت آبادان، پتروپالایش هنگام، دماوند و کاویان به اعتصاب‌های سراسری پیوستند. جمهوری اسلامی با سرکوب این اعتراض‌ها در تلاش است تا به اعتصاب سراسری کارگران پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت روز پنجشنبه اعلام کرده بود که در محیط کارشان فضا به‌شدت امنیتی شده است. این شورا با اشاره به بازداشت‌های صورت گرفته اعلام کرد که از راهی که آغاز کرده‌اند کوتاه نمی‌آیند و به اعتراض‌هایشان ادامه خواهند داد.

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرامش اعلام کرد که شمار کارگران بازداشتی پتروشیمی عسلویه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

این شورا در کانال تلگرامش نوشت: «همکاران ما صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر در چند نقطه دست به تجمع زدند، اما نه تنها همکاران بازداشتی ما آزاد نشدند، بلکه شمار دیگری نیز دستگیر شده‌اند و اکنون بیش از ۳۰ همکار ما در بازداشت به‌سر می‌برند.»

در روزهای گذشته گروهی از جوانان محلات و فعالان مدنی در شهرهای اهواز، تهران، اصفهان، تبریز، گرگان و...، برای خیزش سراسری در روز شنبه ۲۳ مهر فراخوان صادر کردند.

بر اساس خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، با انتشار این فراخوان‌ها اینترنت در ایران باز هم با محدودیت روبرو شد و اینترنت همراه در مناطق مختلف کاملا قطع شده است. همچنین با توجه به اینکه در فراخوان گذشته سامانه ارسال پیامک برخی شرکت‌ها هک و پیامک فراخوان حضور مردم در اعتراض ها برای پنج میلیون کاربر ارسال شده بود، سرویس پیامک کوتاه نیز در ایران مختل شده است.