قتل دختربچه هفت ساله در بوکان با گلوله مستقیم سرکوبگران

تبریز و اردبیل در اعتراض به قتل دانش‌آموز اردبیلی فراخوان تجمع صادر کردند

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» جمعه شب نیز خبر از این داد که لباس‌شخصی‌ها روز پنج‌شنبه ۲۱ مهر به دبیرستان شاهد در اردبیل حمله کردند و در پی این اتفاق یک دانش آموز دختر جان خود را از دست داده است - Telegram/@kashowra

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان صبح شنبه خبری در مورد قتل هلن احمدی، دختربچه هفت‌ساله اهل بوکان، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، هلن احمدی روز چهارشنبه ۲۰ مهر هنگام برگشتن از مدرسه در حین شعار دادن، با گلوله مستقیم سرکوبگران کشته شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در واکنش به این اتفاق نوشت: «روند سرکوب و کشتار دانش‌آموزان را اقدامی جنایت‌آمیز علیه کودکان می‌داند و از حاکمیت می‌خواهد که از شلیک به سمت کودکان و نوجوانان سرزمین خود دست بردارد. این گل‌های خوشبو آینده‌سازان این سرزمین‌اند، به کدامین گناه باید در یک لحظه برای همیشه جانشان ستانده شود.»

پیش از این، برخی منابع خبر قتل این دانش‌آموز اهل بوکان را منتشر کرده بودند و شورای صنفی فرهنگیان اکنون توانسته است با راستی‌آزمایی این خبر، آن را تایید کند. شورای هماهنگی تصویری از اعلامیه ترحیم این کودک هفت‌ساله را نیز منتشر کرده است.

 

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» جمعه شب نیز خبر داد که لباس شخصی‌ها پنجشنبه ۲۱ مهرماه به دبیرستان شاهد در اردبیل حمله کردند و در پی این اتفاق یک دانش‌آموز دختر جان خود را از دست داده است. در این حمله نزدیک به ۱۰ دختر دانش‌آموز به بیمارستان فاطمی منتقل شدند که یک‌ نفر از آن‌ها بر اثر خونریزی داخلی جان باخت. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی با «همکاری» مدیر مدرسه، هفت دختر دانش‌آموز دیگر را بازداشت کرده‌اند و از محل نگهداری و وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست. لباس شخصی‌ها همچنین پدر‌ و‌ مادرها و کادر درمان بیمارستان فاطمی را تحت فشار گذاشته‌اند که اطلاع‌رسانی نکنند و تهدید کرده‌اند که «در صورت انتشار اخبار در رسانه‌ها، فرزندانشان را دیگر نخواهند دید.»

چند ساعت پس از انتشار این خبر، بخش مربوط به قتل این دانش‌آموز در کانال شورای صنفی حذف شد. ایران اینترنشنال اعلام کرد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با فشار وزارت اطلاعات خبر مربوط به کشته شدن این دانش‌آموز دختر در اردبیل را از کانال تلگرامی‌اش حذف کرده است.

مقام‌های دولتی نیز به‌سرعت به تکذیب این خبر اقدام کردند. علی محبوبی‌پور، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، با تکذیب این خبر اعلام کرد که اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشته و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.

او در ادامه مدعی شد: «در روزهای اخیر هیچ دانش‌آموزی، دستگیر نشده و این موضوع نیز کذب است، تمامی دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرزوبوم با جدیت کامل در حال تحصیل‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایرنا همچنین در توییتی اعلام کرد: «برخی رسانه‌های ضدانقلاب در خبرسازی دروغی مدعی ضرب و شتم دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل در روز پنجشنبه و فوت یکی از دانش‌آموزان بر اثر خونریزی شدند. این در حالی است که روز پنجشنبه مدارس اردبیل تعطیل بودند و اساسا دانش‌آموزی در مدارس حضور نداشته است که مورد ضرب و شتم قرار گیرد.»

با توجه به شواهدی که در روزهای گذشته منتشر شده است، این‌گونه به نظر می‌رسد که شورای صنفی فرهنگیان تنها در اعلام روز واقعه به اشتباه روز پنجشنبه را اعلام کرده است. این در حالی است که پیش از این اخباری مربوط به حمله نیروهای امنیتی در روز چهارشنبه به چند مدرسه در اردبیل منتشر شده بود، اما برخی از این اخبار در روز پنجشنبه به رسانه‌ها رسیده بود و همین امر باعث شد که در تاریخ وقوع حادثه اشتباه شود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بامداد شنبه در خبری تکمیلی در مورد مرگ یک دانش‌آموز در پی حمله نیروهای امنیتی به دبیرستان شاهد اردبیل، اعلام کرد که شورای هماهنگی در حال پیگیری و بررسی صحت‌وسقم این خبر است. شورای هماهنگی در این اطلاعیه نوشت: «حذف این خبر از پلتفرم‌های شورا به دلیل وجود منابع خبری گوناگون بوده است و همکاران ما در حال بررسی و پیگیری این قضیه از طریق منابع محلی و مطلع هستند. این شورا به دلیل وجود منابع خبری مختلف هنوز نتوانسته است خبر مرگ این دانش‌آموز را تایید یا رد بکند. به محض دریافت اطلاعات موثق آن را به شکل عمومی اعلام می‌کنیم.»

این در حالی است که کانال جنبش فرهنگیان ایران روز پنجشنبه اسکرین‌شات خبری که منابع محلی فرستاده بودند را منتشر و بر اساس آن اعلام کرده بود که حمله به دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد اردبیل روز چهارشنبه اتفاق افتاده است.

کانال جنبش فرهنگیان با اعلام این خبر نوشت: «چهارشنبه برای مراسم حکومتی دختران فاطمه، دختران مدرسه‌های اردبیل را در میدان عالی‌قاپو با حضور انبوه نیروهای امنیتی و بسیجی جمع کردند. تلویزیون استان هم به‌صورت مستقیم در حال پخش مراسم بود. اواسط مراسم عده‌ای از دختران با شعار «زن، زندگی، آزادی» شروع به اعتراض کردند و در محاصره نیروهای امنیتی بدون مقنعه تا مدرسه خود حرکت کردند. تلویزیون هم سریع پخش مستقیم را قطع کرد. بعد از اتمام ماجرا نیروهای بسیجی به مدرسه ریختند و دختران را کتک زدند و تعدادی را با آمبولانس‌ به بازداشتگاه منتقل کردند.»

هم‌زمان با اعلام خبر قتل این دانش‌آموز، مردم در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های تندی به حاکمیتی که اکنون هیچ خط قرمزی برای کشتار قائل نیست، نشان دادند. در همین راستا گروهی از فعالان ساکن تبریز در بیانیه‌ای برای ۱۲ ظهر شنبه ۲۳ مهر فراخوان تجمع اعتراضی دادند. در این بیانیه آمده است: «دستان تمامی یگان‌های سرکوبگری که بر ناموس این شهر باتوم بلند کرده‌اند را خواهیم شکست. تبریز نیز مانند سایر شهرهای آذربایجان، ساعت ۱۲ روز شنبه در میدان‌ها اصلی علیه حاکمیت ظلم خواهد بود.»