گسترش خیزش سراسری مردم؛ پنجمین روز از اعتصاب سراسری نفت و پتروشیمی

حمایت دانشجویان از اعتصاب سراسری کارگران نفت: «با بستن شیر نفت، پا بر گلوی این ظالمان بفشاریم»

اعتصاب سراسری کارگران نفت و پتروشیمی در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، وارد پنجمین روز خود شد. این اعتصاب‌ها تا به امروز در سایت یک پتروشیمی بوشهر، پارس جنوبی، شرکت پالایش نفت آبادان، پتروپالایش هنگام، دماوند و کاویان در جریان است.

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت روز پنجشنبه اعلام کرده بود که در محیط کارشان فضا به‌شدت امنیتی شده است. این شورا با اشاره به بازداشت‌های صورت گرفته اعلام کرد که از راهی که آغاز کرده‌اند کوتاه نمی‌آیند و به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت در اطلاعیه خود نوشت: «ما در اولین اولتیماتوم خود در چهارم مهرماه اعلام کردیم که اگر به سرکوبگری‌ها خاتمه داده نشود دست به اعتصاب خواهیم زد و چون پاسخ نگرفتیم در همبستگی با اعتراض‌های مردمی دست از کار کشیدیم و تجمع کردیم. اکنون نیز اولتیماتوم می‌دهیم که اگر همکاران ما فورا آزاد نشوند و اگر نیروی سرکوب از محیط کارمان بیرون برده نشود، در اشکال گسترده‌تری به اعتراضاتمان ادامه می‌دهیم و ساکت نخواهیم ماند.»

این شورا از همکارانش در سراسر کشور خواست تا متحد باشند و اجازه ندهند که این «سرکوبگری‌ها و بساط بردگی» ادامه یابد. آن‌ها همچنین از مردم نیز خواستند تا کارگران را در «این اردوگاه جهنمی کار» تنها نگذارند و از آن‌ها حمایت کنند.

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت در کانال تلگرام خود اعلام کرد که شمار کارگران بازداشتی پتروشیمی عسلویه به بیش از ۳۰ نفر رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا نوشت: «همکاران ما صبح روز چهارشنبه ۲۰ مهر در چند نقطه دست به تجمع زدند، اما نه تنها همکاران بازداشتی ما آزاد نشدند، بلکه شمار دیگری نیز دستگیر شده‌اند و اکنون بیش از ۳۰ همکار ما در بازداشت به‌سر می‌برند.»

دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان، دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام، دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ائتلاف دانشجویان تبریز با صدور بیانیه‌ای از اعتصاب‌های کارگران نفت و پتروشیمی حمایت کردند.

دانشجویان در این بیانیه پیوستن کارگران شرکت‌های نفت و پتروشیمی به «اعتراض‌های انقلابی مردمی» را تحسین کردند و نوشتند: «کارگران، صنعتگران و هم‌سنگران دیرینه ما، بیایید برخیزیم و رها شویم از زنجیرهایی که بر دست‌وپایمان افکنده‌اند، چرا که به راستی هیچ چیز دیگری برای از دست دادن نداریم، جز زنجیرهایمان!»

دانشجویان در این بیانیه با اشاره به اینکه نمی‌گذارند افرادی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند، از این مهلکه جان سالم به در ببرند، خطاب به کارگران گفتند: «بیایید با بستن شیر نفت، پا بر گلوی این ظالمان بفشاریم و اجازه ندهیم عرق جبین کارگران را به پول برای سرکوب مردم ستمدیده، عزیزان و هم‌رزمانمان تبدیل کنند. بیایید نشان دهیم ثروت را واقعا چه کسانی تولید می‌کنند و در شرایط سخت کاری، چه کسانی از جان مایه می‌دهند تا طلای سیاه تبدیل به میلیاردها دلار پولی شود که هزینه بقای حکومت جنایتکارشان است.»