دو هفته پس از «جمعه خونین زاهدان» مردم باز هم به خیابان‌ها آمدند

گروهی از روحانیون اهل سنت: جای تاسف است که بدون در نظر گرفتن مجازاتی برای تیراندازان جنایت‌پیشه از ما می‌خواهند که هفتۀ وحدت را گرامی بداریم

مردم زاهدان دو هفته پس از کشتار مردم این شهر، به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در ویدیوهایی که روز جمعه ۲۲ مهر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گروهی از مردم خشمگین دیده می‌شوند که شعار‌ «مرگ بر بسیجی» سر می‌دهند.

این افراد نمازگزارانی‌ بودند که در اعتراض به کشتار ۸ مهر در زاهدان و همسویی با خیزش سراسری به خیابان‌ها آمدند.

دو هفته پیش، در پی تیراندازی نیرو‌های امنیتی و پلیس به نمازگزاران این شهر، دست‌کم ۹۴ نفر کشته شدند که در میان آن‌ها شماری کودک نیز وجود داشت.

این کشتار با واکنش تند گروهی از روحانیون اهل سنت در ایران همراه شد و مدارس دینی این اقلیت مذهبی هم با انتشار بیانیه‌‌هایی، این کشتار را محکوم کردند.

اهل سنت و روحانیون ارشد آن در ایران می‌گویند برخلاف ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی، هچ گروه مسلح مخالفی در این کشتار دست نداشت و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی را مسئول این کشتار می‌دانند.

آن‌ها در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های خود در دو هفته گذشته، بارها خواستار برخورد با «تمام افراد دخیل در این پرونده از هر طیف و گروهی» شدند و پیگیرند این افراد محاکمه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر خواسته‌های روحانیون اهل سنت دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان، پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و محاکمه مسئولان ارشد استان سیستان و بلوچستان و آزادی تمامی بازداشتی‌ها است.

مقام‌های جمهوری اسلامی به بسیاری از این درخواست‌ها بی‌اعتنایی کرده‌اند.

دو شهر زاهدان و سنندج در جریان ۲۶ روز اعتراض مردمی در ایران، با بیش از ۱۱۰ کشته، بیشترین قربانیان ماشین سرکوب جمهوری اسلامی را داشته‌اند.

گروهی از روحانیون اهل سنت به این رفتار خشن نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی واکنش نشان دادند و با انتشار بیانیه‌ای، گفتند: «جای بسی تاسف است که بدون در نظر گرفتن هیچ مجازاتی برای تیراندازان جنایت‌پیشه و دیگر عاملین و آمرین این جریان، باز هم نسبت به شرکت علما در جلسات هفته وحدت دعوت‌نامه فرستاده می‌شود و از ما می‌خواهند که هفتۀ وحدت را گرامی بداریم.»

در پیوند با این بیانیه، اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که روحانیون ارشد اهل سنت از شرکت در «کنفرانس بین‌المللی وحدت» در تهران خودداری کرده‌اند.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و مولانا عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان، دو روحانی غایب در این نشست بوده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هر سال همزمان با روز تولد پیامبر اسلام، کنفرانسی با هدف «وحدت» میان اهل سنت و شیعیان برگزار می‌کنند که کنفرانس امسال تحت‌ شعاع کشتار گروهی از اهل سنت در زاهدان و سنندج قرار گرفت.