ده‌ها تن از مردم معترض زاهدان در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته یا زخمی شدند

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال و قطع اینترنت در زاهدان ارتباطات با این استان را محدود کرده‌اند

در چهاردهمین روز از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شلیک مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی از داخل یک کلانتری به سمت مردم و نمازگزاران اهل سنت در زاهدان ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

در جریان این تیراندازی، تعدادی از نیروهای انتظامی که با سلاح جنگی بالای ساختمان کلانتری و محوطه آن مستقر شده بودند، مردم را هدف قرار دادند. ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که این نیروها چندبار مردم را با مسلسل به رگبار می‌بندند.

به دنبال انتشار تصاویری از چند هلی‌کوپتر سپاه پاسداران در حال گشت‌زنی بر فراز این منطقه، برخی منابع در زاهدان گفتند که از این هلی‌کوپترها هم به سوی مردم معترض شلیک شده است.

کمپین فعالان بلوچ که نقض حقوق بشر در سیستان و بلوچستان را گزارش می‌کند، اعلام کرد: «پس از فراخوان فعالان بلوچ برای تجمع در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی و تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، نیروهای نظامی کلانتری ۱۴ پس از نماز جمعه زاهدان وقتی شهروندان قصد تجمع داشتند، به آن‌ها تیراندازی کردند.»

به گفته کمپین فعالان بلوچ در این تیراندازی، ۵۸ نفر کشته و ۲۷۰ نفر زخمی شده‌اند. این کمپین افزود که نیروهای نظامی و انتظامی «به قسمت زنان محل نماز جمعه اهل سنت زاهدان ۲۳ گاز اشک‌آور پرتاب کردند».

به گفته منابع محلی در زاهدان، شمار کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار بالا است و برخی از بیمارستان‌های زاهدان مملو از مردم و نمازگزارانی‌اند که با شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی به‌شدت زخمی شده‌اند. حال تعدادی از زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر شمار کشته‌شدگان در زاهدان را ۳۶ نفر اعلام کرد و نوشت: «در زاهدان تا این لحظه، حداقل ۳۶ نفر از مردم توسط جمهوری‌ اسلامی کشته شدند. اگرچه نیروهای جمهوری اسلامی با سلاح‌های سنگین به مردم حمله کرده‌اند، همچنان قسمت‌های زیادی از شهر در دست مردم است.»

با این حال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، تعداد کشته‌شدگان را دو نفر اعلام کرد ولی نوشت که «ده‌ها نفر» در زاهدان زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع و فعالان محلی در سیستان و بلوچستان گفته‌اند که تعدادی از کشته‌شدگان امروز زاهدان زن‌اند.

پس از تیراندازی نیروهای کلانتری ۱۴ به مردم زاهدان، مردم نیز با تجمع مقابل این کلانتری‌ و نیز کلانتری‌های ۱۲ و ۱۶ زاهدان به سوی این کلانتری‌ها سنگ پرتاب کردند و کلانتری شیرآباد زاهدان را به آتش کشیدند. مردم معترض همچنین تعدادی از خودروهای نیروهای فراجا و همچنین یک خودرو نیروهای یگان ویژه را در خیابان‌های زاهدان به تصرف درآوردند و آتش زدند.

به دنبال شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به مردم زاهدان، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال و قطع اینترنت در زاهدان و دیگر مناطق سیستان و بلوچستان ارتباطات با این استان را محدود کردند.

شورای تامین سیستان و بلوچستان  در اطلاعیه‌ای مدعی شد: «ساعتی پیش افرادی قصد داشتند با تیراندازی اوضاع شهر را ناامن کنند که با هوشیاری و واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی، اوضاع کنترل شد.» این شورا به مردم زاهدان هشدار داد: «ضمن حفظ آرامش خود، از نزدیک شدن به اماکن و محل‌های تجمع خودداری کنید.»

به گفته منابع محلی، در حال حاضر مردم زاهدان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند و در مقابل، علاوه بر نیروهای انتظامی، امنیتی و یگان‌ ویژه، نیروهای سپاه پاسداران نیز در خیابان‌های این شهر با خشونت و شلیک گلوله در پی سرکوب مردم معترض‌اند.

اعتراض‌ها در سیستان و بلوچستان از جمله چابهار از چند روز پیش به دنبال کشته شدن مهسا امینی و سپس افشای خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله آغاز شد. برای روز جمعه نیز فراخوانی برای تجمع اعتراضی مردم زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت منتشر شده بود.

وب‌سایت حال‌وش بلوچستان اواخر شهریور گزارش داد که ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، حین بازجویی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو داور تجاوز کرده است. این خبرگزاری نوشت اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد فرمانده نیروی انتظامی چابهار در پرونده تجاوز، دو شاکی دیگر هم دارد.

پیوستن مردم چابهار و زاهدان به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از آن رخ داد که مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک، در بیانیه‌ای، گزارش‌ها درباره تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.