جمهوری اسلامی علیه همه؛ حمله دستگاه تبلیغاتی و امنیتی حکومت به چهره‌های مشهور

حمایت چهره‌های مشهور از مردم معترض خشم مقام‌ها و رسانه‌های حکومت را در پی داشت

اعتراض‌ چهره‌های مشهور به سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض، موضع‌گیری عجیب مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران درباره آنان را در پی داشته است.

خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی مدعی شد که مهران مدیری، در ماه‌های اخیر بخش اعظمی از اموال خود را در «شرط‌بندی و قمار» باخته و «توان عقلانی» زندگی را از دست داده است. 

براساس ادعای این خبرگزاری، مهران مدیری از گذشته فردی «پول‌دوست» بود و برای اجرای برنامه‌ها با تهیه‌کنندگان شرط می‌گذاشت که باید مبلغ ۳۰ میلیون تومان در حساب شخصی‌اش باشد تا با آرامش ذهنی بتواند برنامه اجرا کند.

در ادامه این گزارش نیز  آمده است که مهران مدیری پس از آبان ۹۸ مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی ایران داشت «تا حدی که اجرای برنامه‌های خود را مشروط به حضور خود و میهمانان برنامه با لباس مشکی در صحنه کرده بود.» 

خبرگزاری فارس پیش‌تر نیز علی کریمی را فوتبالیستی «بی‌سواد» خطاب کرد و از مقام‌های قوه قضاییه خواست، خسارت‌های اعتراض‌های اخیر را از او بگیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه کیهان نیز در گزارش مشابهی، خواستار برخورد با چهره‌های مشهوری شد که در اعتراض‌های اخیر از مردم حمایت کردند. روزنامه‌های جوان و همشهری و خبرگزاری‌های مهر و تسنیم نیز در گزارش‌های جداگانه‌ای اتهام‌هایی را به چهره‌های مشهور منتسب کردند. 

در اقدامی هماهنگ و مشابه نیز برخی نمایندگان مجلس خواستار  برخورد با «سلبریتی‌ها» و گرفتن «خسارت» از آنان شدند. در یکی از آخرین اظهارنظرها، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس گفت: «برخی چهره‌های داخل کشور که ۴۰ سال در امنیت نان این مملکت را خورده‌اند و هنرمند و ورزشکار شده‌اند، به مردم و کشور خیانت کردند.» او همچنین پیشنهاد «پاکسازی انقلابی» در کشور و به خصوص صداوسیما را مطرح کرد.  

اعتراض‌های دور اخیر مردم ایران از روز ۲۶ شهریور و پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد. برخورد خشونت‌آمیز با مردم و تیراندازی مستقیم به سوی آنان اعتراض شدید برخی چهره‌های مشهور را در پی داشت؛ علی کریمی و کتایون ریاحی از نخستین چهره‌هایی بودند که از مردم حمایت کردند اما در روزهای پس از آن با گسترش اعتراض‌ها و سرکوب مردم، صدای چهره‌های نزدیک به حکومت همچون شهاب حسینی، مهران مدیری، امیر جدیدی، امین حیایی و پرویز پرستویی هم درآمد. مهران مدیری در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که صداوسیما اجازه ندارد، «حتی یک فریم» از تصویر او را پخش کند. 

موضع‌گیری روزهای اخیر مقام‌ها و رسانه‌های حکومت، آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد از طریق فشار، دستگیری و اتهام‌زنی، اعتراض صریح ورزشکاران و هنرمندان به ساختار حکومت را بی‌اثر کند. 

روز جمعه برخی از سینماگران مانند رضا کیانیان و محسن کیایی که به سرکوب مردم اعتراض کرده‌ بودند، در اقدامی هماهنگ در حساب‌های شخصی خود تصویری از مریم رجوی و مسیح علی‌نژاد منتشر کردند که روی آن خط قرمز کشیده شده است. کاربران فضای مجازی این اقدام را نشانه تحت‌فشار بودن آنان تعبیر کردند. 

طی روزهای اخیر چهره‌هایی مانند حسین ماهینی فوتبالیست، مونا بروزیی شاعر، کتایون ریاحی بازیگر، محمود شهریاری مجری و شروین حاجی‌پور خواننده، بازداشت شدند.

همچنین خبرهایی از دستگیری حامد بهداد، هنرمند سینما منتشر شد. روز پنجشنبه نیز ماموران امنیتی به خانه علی کریمی یورش بردند و ضمن تفتیش کامل منزل، وسایل شخصی او و دوربین‌های مداربسته را ضبط کردند. 

موج دستگیری افراد مشهور پس از آن آغاز شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه از برخورد با کسانی خبر داد که با «حمایت نظام» مشهوری شدند و در روز سختی با «دشمن» هم‌صدایی کردند.

او همچنین مدعی شد که «دشمن از طریق زبان و صفحه‌های مجازی آن‌ها در کشور اغتشاش ایجاد کرد».