هاآرتص: چشم‌انداز جمهوری‌ اسلامی در داخل و خاورمیانه متزلزل شده است

اسرائیل تحولات ایران را به‌دقت دنبال می‌کند، اما در مورد پیش‌بینی احتمال سرنگونی جمهوری اسلامی محتاط است

در حالی که جهان نظاره‌گر اعتراض‌های مردمی است که جمهوری اسلامی را درگیر بحرانی جدی کرده، تاثیر این تحولات در رویکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی از نگاه برخی ناظران پنهان نمانده است.

همزمان با بحران داخلی ایران، لبنان و اسرائیل نیز درگیر توافق مرز دریایی میان دو کشور بودند که پس از تنش‌ها و اختلاف‌‌نظرها، سرانجام امضا شد. اما در میانه تنش‌ها، حزب‌الله لبنان خویشتن‌داری بیشتری نشان داده است و از تهدیدهای همیشگی‌اش علیه اسرائیل خبری نیست. نکته‌ قابل توجه دیگر سکوت ایران در این زمینه است، به‌رغم اینکه ایران حامی اصلی حزب‌الله است و همواره رویکردی مداخله‌جویانه در مورد امور داخلی لبنان داشته است.

آموس هارل در تحلیلی که در نشریه هاآرتص منتشر شده است، به این سکوت معنادار می‌پردازد و معتقد است شاید به بحران داخلی ایران مرتبط باشد، بحرانی که با اعتراض‌ به مرگ مهسا امینی، دختر کرد ۲۲ ساله، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد و اکنون وارد چهارمین هفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تجمع‌های اعتراضی شاید پرشمار نباشد، اما اساس جمهوری اسلامی و قوانین مذهبی سختگیرانه‌ای را که بسیاری از ایرانیان با آن مخالف‌اند، هدف گرفته است.

به نوشته هارل، مقام‌های دفاعی اسرائیل تحولات ایران را به‌دقت دنبال می‌کنند، اما در مورد پیش‌بینی احتمال سرنگونی جمهوری اسلامی محتاطند زیرا پیش از این نیز با توسل به سرکوب خشونت‌آمیز، اعتراض‌های گسترده سال ۹۸ و سال ۸۸ را پشت سر گذاشته است.

در ادامه مقاله آمده است مقام‌های دفاعی اسرائیل خشنودند که در مهار نفوذ ایران در سوریه به‌نسبت موفق بوده‌اند. نیروی قدس سپاه پاسداران در بیش از یک دهه اخیر در تلاش بوده است در سوریه پایگاه‌هایی بسازد، سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته و نیرو مستقر کند و همواره از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در سوریه و عراق حمایت کرده است. اما اکنون قاچاق سلاح به لبنان از طریق خاک سوریه کاهش یافته است، نیروهای شبه‌نظامی ریزش داشته‌اند و تلاش حزب‌الله برای ایجاد جبهه‌ مرزی دیگری در بلندی‌های جولان ناکام مانده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد علاقه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به موافقت و همراهی با خواسته‌های مقام‌های ایران کاهش یافته باشد. به گزارش هاآرتص، اسد موشک‌پرانی سپاه پاسداران از خاک سوریه به سمت اسرائیل را ممنوع کرده و با ایجاد پایگاه‌های شبه‌نظامی حامی ایران در سوریه مخالفت کرده است.

این در حالی است که روابط ایران و روسیه نزدیک‌تر شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید در حملات سنگین اخیر به شهرهای سراسر اوکراین، روسیه از موشک‌های بالستیک و پهپادهای ساخت ایران استفاده کرده است. به نوشته هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی نگران‌اند مسکو در ازای پهپادهایی که دریافت کرده است، سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته ساخت روسیه را در اختیار تهران بگذارد.

هارل به تازه‌ترین جنایت جنگی روسیه در اوکراین اشاره می‌کند، که به مرگ دست‌کم ۱۰ غیرنظامی منجر شد و آن را با رفتار خشونت‌آمیز روسیه در جنگ داخلی سوریه مقایسه می‌کند. به عقیده نویسنده هاآرتص، شاید اتفاقی نباشد که فرمانده جدید نیروهای روسیه در اوکراین، ژنرال سرگئی سوروویکین، پیش‌تر فرمانده نیروهای روسیه در سوریه بود.