آمریکا و اسراییل از حمله سپاه به کردستان عراق باید چه درسی بگیرند؟

یک جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا برای سرنگون کردن پهپاد جمهوری اسلامی به‌پرواز درآمد

سپاه پاسداران در حمله هوایی به کردستان عراق احتمالا از موشک‌های فتح-۳۶۰ استفاده کرده است AFP / SEPAH NEWS 

در پی انتشار گزارش‌هایی از حضور نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نوار مرزی با کردستان عراق، نگرانی‌ها از حمله زمینی سپاه پاسداران به داخل کردستان عراق افزایش یافته است.

در این میان، روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی، با اشاره به حملات اخیر توپخانه‌ای و پهپادی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی کردستان عراق، نوشت این اقدام هرچند برای منحرف کردن توجه‌ از اعتراض‌های ضد‌حکومتی داخلی در ایران صورت گرفت، اما باید آن را بخشی از یک تهدید بزرگ‌تر حکومت ایران هم ارزیابی کرد.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، حکومت ایران این روزها تلاش می‌کند تا توان نظامی خود در مرزها با عراق را برجسته کند. ویدیوهایی هم از آماده شدن نیروهای نظامی حکومت ایران، برای انجام عملیات‌‌های نظامی یا حملات توپحانه‌ای گسترده، منتشر شده است.

به‌گفته منابع نظامی حکومت ایران، طی دو هفته گذشته دست‌کم ۷۳ موشک بالستیک، مناطق مختلف کردستان عراق را هدف قرار داده است.

به‌نوشته اورشلیم‌‌پست، حکومت ایران باور دارد با حملات گسترده به نیروهای احزاب کرد در کردستان عراق، بدون این که با واکنش خاصی مواجه شود، می‌تواند توان موشکی، توپخانه‌ای و پهپادی خود را آزمایش کند.

به‌نوشته اورشلیم‌‌پست، تصاویر و ویدیوهایی که روز ۲۸ سپتامبر از حملات هوایی سپاه پاسداران به مناطق کردستان عراق منتشر شد نشان می‌دهد، نیروهای نظامی حکومت ایران در حمله به نیروهای احزاب کرد، از دو مدل موشک استفاده کرده‌اند که احتمالا از نوع فتح-۳۶۰ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های منتشر شده همچنین نشان می‌دهد ایالات متحده نگران به‌کارگیری حکومت ایران از پهپادهای انتحاری مهاجر-۶ در منطقه است.

 به‌نوشته اورشلیم‌‌پست، نگرانی‌های آمریکا از استفاده از این مدل پهپادها به‌اندازه‌ای بود که در جریان حملات هوایی اخیر در منطقه، یک جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا، برای سرنگون کردن پهپاد ایرانی به‌پرواز درآمد.

اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش خود، درباره حمله اخیر موشکی و پهپادی حکومت ایران به کردستان عراق نوشت: تجهیزات نظامی که حکومت ایران در این حملات به‌کار برده مشابه همان تسلیحات نظامی است که در اختیار نیروهای شیعی در عراق و یمن، یا نیروهای حزب‌الله لبنان و گروه‌های نیابتی در سوریه، قرار گرفته است. بنابراین تهدید فراتر است.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، درسی که آمریکا و اسرائیل از حملات هوایی اخیر حکومت ایران به کردستان عراق باید بگیرند این است که این حملات را نباید به‌مثابه مجموعه‌ای از عملیات مستقل یا جداگانه در نظر گرفت. بلکه این حملات را باید بخشی از تهدیدهای بزرگ‌تر حکومت ایران دانست که اکنون با همکاری‌های نظامی با روسیه، مشخصا ارسال پهپادهای انتحاری مهاجر-۶، از منطقه خاورمیانه نیز فراتر رفته است.

بیشتر از جهان