حسن نصرالله: از موضع دولت لبنان در توافق با اسرائیل پیروی می‌کنیم

بسیاری از طرفداران اسرائیل این توافق را پیروزی برای خود و شکستی برای جمهوری اسلامی و حزب‌الله می‌دانند

به نظر می‌رسد حزب‌الله آماده پذیرش ضمنی توافق اسرائیل و لبنان برای تعیین مرز دریایی‌شان می‌شود-Al-Manar / AFP

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، هشدار داد که این کشور «ساعاتی حیاتی» در تلاش برای رسیدن به توافق بر سر مرز دریایی با اسرائیل پیش رو دارد. او در سخنرانی سه‌شنبه شب خود گفت: «ما به عنوان مردم لبنان منتظر اعلام موضع رسمی توسط جناب رئیس‌جمهور [میشل عون] هستیم و منتظر موضع رسمی دولت دشمن (اسرائیل.) البته که گفته‌اند که رئیسِ دولتِ دشمن توافقش را اعلام کرده اما مساله مهم این است که فردا چه اتفاقی بیافتد چون گفته‌اند که جلسه کابینه‌ای در پیش است.»

رهبر حزب‌الله تاکید کرد که تنها زمانی که نمایندگان دو طرف در ناقوره توافق را امضا کنند می‌توان گفت کار به اتمام رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصرالله در مورد اختلافات درون اسرائیل درباره توافق نیز ابراز نگرانی کرد. او گفت: «ما همگی در ماه‌ها و هفته‌های گذشته اظهارات تناقض‌آمیز در رژیم دشمن و اختلافات شدید و توهین‌های دوجانبه‌شان را دنبال کرده‌ایم. ما نمی‌دانیم فردا و پس فردا چه اتفاقی می‌افتد. ما باید محتاط باشیم چون بعضی‌ها هر لحظه نظرشان را عوض می‌کنند و این‌ها مذاکراتی سخت و دشوار بودند.»

اشاره نصرالله به انتقادات شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق راست‌گرا و رهبر کنونی اپوزیسیون، از یائیر لاپید، نخست‌وزیر لیبرال کنونی، به‌دلیل توافق مرزی با لبنان است. در حالی که کمتر از سه هفته با انتخابات در اسرائیل فاصله داریم، نتانیاهو می‌گوید لاپید با پذیرش این توافق داشته‌های راهبردی کشورش را تسلیم لبنانی‌ها می‌کند. او در ضمن تهدید کردکه اگر در انتخابات پیروز شد و دولت تشکیل داد، توافق با لبنان را لغو کند.

نصرالله اعلام کرد حزب‌الله تا زمانی که عون موضع رسمی بیروت را اعلام کند «در آماده‌باش» می‌ماند. او در ضمن وعده داد که حزبش از موضع دولت رسمی لبنان پیروی خواهد کرد. نصرالله در عین حال گفت: «تعیین مرز هیچ ربطی به ما ندارد و اگر از من بپرسید دریای ما کجاست بهتان می‌گویم که دریای ما تا غزه می‌رود.»

رهبر حزب‌الله در ماه‌های گذشته تهدید کرده ود که اگر اسرائیل پیش از امضای توافق با لبنان شروع به استخراج گاز از میدان کاریش که در نزدیکی سواحل شمال اسرائیل قرار دارد کند، با حمله حز‌ب‌الله مواجه خواهد شد. شرکت بریتانیایی «انرگان» روز یکشنبه عملیات آزمایشی در میدان کاریش را آغاز کرد. هنوز معلوم نیست روند استخراج گاز چه زمانی شروع شود. یک گروه هکری عراقی مورد حمایت حکومت ایران در روزهای گذشته حملاتی علیه «انرگان» و یک شرکت دولتی گاز طبیعی در اسرائیل انجام داد.

نصرالله در سخنرانی سه‌شنبه خود تاکید کرد که ضرب‌الاجلی که داده تا زمان امضای توافق در ناقوره پابرجا است، اما تاکید کرد که این سخنرانی را برای تهدید انجام نداده است. او گفت: «امشب نه تهدید می‌کنیم، نه وعده می‌کنیم. امشب ما آرام‌‌ایم و شعار نمی‌دهیم. موضوع امشب، شادی است و من مراقب تک تک کلماتم بودم تا دشمن از هیچ کلمه‌ای بهره نمی‌برد.»

به نظر می‌رسد حزب‌الله آماده پذیرش ضمنی توافق اسرائیل و لبنان برای تعیین مرز دریایی‌شان می‌شود و بعید است عملیاتی علیه آن انجام دهد. نصرالله مدعی شد که توافق با اسرائیل «موقتی» و تا زمانی که «فلسطین آزاد شود» است. او افزود: «در آینده با برادران فلسطینی بر سر مرزهایمان اختلاف نخواهیم داشت.»

این به روشنی تلاشی برای کنار آمدن با این واقعیت است که توافق بین بیروت و تل‌آویو با میانجیگری آمریکا انجام شد و حزب‌الله موفق به اختلال در آن نشد. در جمهوری اسلامی، که مهم‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی حزب‌الله است، نیز مقامات آماده کنار آمدن با چنین وضعیتی می‌شوند. روزنامه «وطن امروز» که نزدیک به سپاه ساسداران است صبح چهارشنبه تیتر زد:‌ «پیروزی بدون جنگ حزب‌الله.»

جبران باسیل، وزیر خارجه سابق و داماد  عون که مثل پدرزنش از متحدان حزب‌الله است،‌ نیز مدعی شد که حزب‌الله معادله قدرت را در مذاکرات مرزی عوض کرده و باعث شده لبنان به مطالبات خود دست پیدا کند.

اما بسیاری از طرفداران اسرائیل این توافق را پیروزی برای خود و شکستی برای جمهوری اسلامی و حزب‌الله می‌دانند. آوی کانر، چهره اقتصادی در نیویورک آمریکا و حامی اسرائیل، در توییتی گفت: برندگان این توافق اسرائیل و لبنان بوده‌اند و بازنده آن، جمهوری اسلامی. در مقابل طرفداران نتانیاهو در راستای منازعات انتخاباتی با این ادعا مخالفت کرده‌اند. کارولین گلیک، روزنامه‌نگار راست‌گرا، در توئیتر نوشت: «این توافق برای ایران که از طریق حزب‌الله، لبنان را در اختیار دارد، محشر است. این فاجعه‌ای راهبردی برای اسرائیل است و در ضمن غیرقانونی است. ما اراضی که بر آن حق حاکمیت داریم تحویل داده‌ایم که نیازمند به اکثریت دو سومی در مجلس یا همه‌پرسی است.»

بیشتر از جهان