وابستگان جمهوری اسلامی در وزارت خارجه آلمان چه می‌کنند؟

رئیس بخش خاورمیانه وزارت خارجه آلمان معتقد است تغییر قدرت در ایران «فاجعه» خواهد بود و می‌تواند به «بی‌ثباتی در کل منطقه» منجر شود

در حالی که اعتراض‌ها در ایران وارد چهارمین هفته شده است، دولت‌های غربی هنوز موضعی قاطع و عملی در برابر سرکوب و رفتار خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با معترضان نگرفته‌اند. از سویی، یکی از مسائلی که همواره محل انتقاد ایرانیان بوده است حضور و زندگی آزادانه فرزندان مقام‌ها و وابستگان جمهوری اسلامی در غرب است و همواره از دولت‌های غربی خواسته‌اند برخوردی عمل‌گرایانه با این موضوع داشته باشند.

روزنامه بیلد آلمان در مطلبی به فعالیت لابی‌های جمهوری اسلامی در این کشور و رویکرد دوگانه و مردد دولت آلمان در برخورد با اعتراض‌های اخیر پرداخته است.

به نوشته بیلد، هرچند وزارت خارجه آلمان رفتار خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی با معترضان را محکوم و تحریم‌هایی علیه افراد دخیل در سرکوب‌ها و خشونت‌ها اعلام کرده است، برخی مقام‌های ارشد دولت آلمان همچنان از حکومت «ملاها» دست نکشیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه در ادامه به بخش ۳ (بخش خاورمیانه) وزارت خارجه آلمان اشاره می‌کند و می‌نویسد فیلیپ آکرمن، رئیس این بخش، معتقد است تغییر قدرت در ایران «فاجعه» خواهد بود و می‌تواند به «بی‌ثباتی در کل منطقه» منجر شود، این در حالی است که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به گسترش تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در لبنان، یمن، عراق و سوریه دامن می‌زنند.

بیلد در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی وزارت خارجه آلمان به این واقعیت، به عدنان طباطبایی اشاره می‌کند که به‌عنوان مشاور با وزارت خارجه آلمان ارتباطی نزدیک دارد و این وزارتخانه اندیشکده‌ او، موسوم به کارپو، را تامین مالی می‌کند.  

عدنان طباطبایی فرزند صادق طباطبایی است، که از نزدیکان آیت‌الله خمینی و برادر همسر احمد خمینی بود. صادق طباطبایی پس از انقلاب اغلب به‌عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی در آلمان حضور داشت و حتی در قاچاق مواد مخدر و سلاح برای جمهوری اسلامی نقش داشت، اقدام‌هایی که به‌دلیل موقعیت دیپلماتیکش، تحت پیگرد قضایی دولت آلمان قرار نگرفت.

به نوشته بیلد، کارپو در حال حاضر برای پروژه‌ای با هدف تقویت «گفت‌و‌گو» میان ایران و همسایگانش، به‌ویژه عراق و یمن، و همچنین کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ۹۰۰ هزار یورو از وزارت خارجه آلمان دریافت کرده است. پروژه پیشین این اندیشکده نیز ۲۹۰ هزار یورو بودجه دریافت کرده بود.

اما در این بین، عکس آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، با عدنان طباطبایی بحث‌برانگیز شده است. ماجرای دیدار بربوک و طباطبایی چه بود؟

در ماه ژوییه، وزیر خارجه آلمان با طباطبایی دیدار کرد، دیداری که به توصیه برخی مقام‌های وزارتخانه بود.

وزارت خارجه در پاسخ گفت این دیداری عمومی با سازمان‌های مردم‌نهاد بود و کارپو فقط یکی از بیش از ۱۰۰ همکار وزارت خارجه بود و «درباره پروژه موردنظر این اندیشکده صحبت چندانی نشد».

اما کارپو ماجرا را جور دیگری روایت می‌کند و به دیدار با وزیر مفتخر است و می‌گوید پروژه تحت حمایت مالی وزارت خارجه نیز در این دیدار ارائه شده است.

بیلد در ادامه می‌افزاید وقتی درباره توییت حمایت‌آمیز طباطبایی از روز قدس در سال ۲۰۱۶ از وزارت خارجه آلمان سوال شد، این وزارتخانه توضیح داد «سخنان یهودستیزانه یا نفی حق موجودیت اسرائیل همیشه خط قرمز این وزارتخانه بوده است»؛ هرچند این خط قرمزی است که ایران تحت حاکمیت علی خامنه‌ای همواره زیر پا می‌گذارد.