دولت پاکستان می‌گوید تروریست‌های این کشور در افغانستان آموزش می‌بینند 

پیش از این جهان پاکستان را پایگاه تروریست‌های جهادی می‌دانست

دولت پاکستان همواره این ادعا‌های دولت‌های افغانستان را رد می‌کرد، اما شواهد انکارناپذیری از حمایت ارتش پاکستان از طالبان افغان و حمایت مالی و تسلیحاتی این گروه در ۲۰ سال گذشته وجود دارد- Aamir QURESHI / AFP

مقام‌های دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، می‌گویند، تروریست‌هایی که به تازگی در نبرد علیه نیرو‌های پاکستانی در سوات به قتل رسیده‌اند، آموزش‌های جنگی را در داخل خاک افغانستان آموخته بودند. 

روزنامه انگلیسی‌زبان «اکسپرس تربیون» چاپ پاکستان روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، نوشته است که تروریست‌هایی که در نبرد‌های یکشنبه‌شب با نیرو‌های ویژه پاکستانی در منطقه انگرو دهری سوات به قتل رسیده‌اند، با شبه‌نظامیان افغانستان در ارتباط بوده‌اند. 

یکشنبه‌شب، ۹ اکتبر، تعدادی از تروریست‌های مرتبط با «تحریک طالبان پاکستان» در منطقه سوات پاکستان به نیرو‌های ویژه ارتش این کشور حمله کردند و بنا به گزارش رسانه‌ها، در این حمله دو تن از تروریست‌ها کشته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسپرس تربیون به نقل از آژانس‌های تحقیقاتی پاکستان نوشته است که انیس، یکی از تروریست‌هایی که کشته شده، روش تهیه بمب‌های کنار جاده‌ای را در استان کنر در داخل خاک افغانستان آموزش دیده بوده است وعلی سید، تروریست دیگری که در آن درگیری کشته شد، در سال ۲۰۱۸ به افغانستان سفر کرده بوده است. آژانس تحقیقاتی فدرال پاکستان (FIA) می‌گوید که سوابق سفر هر دو تروریست کشته شده را افغانستان در اختیار دارد. به گفته این آژانس، انیس هم در سال ۲۰۱۹ در اردوگاهی در داخل خاک افغانستان آموزش دیده بود و پس از برگشت از افغانستان، با فرمانده مراد، از فرماندهان تحریک طالبان پاکستانی، در تماس بود و برای فعالیت‌های تروریستی در سوات پاکستانی برنامه‌ریزی می‌کرد. انیس همچنین ماموریت داشت که شبه‌نظامیان طرفدار دولت و اعضای جرگه‌های قومی را به قتل برساند و دکل‌های تلفن همراه را در سوات منفجر کند. او پنج روز پیش از کشته شدنش، مقداری مواد منفجره به سوات انتقال داده بود. 

اتهام آموزش تروریست‌های پاکستانی در خاک افغانستان، چالش تازه‌ای است که میان رژیم طالبان در افغانستان و مقام‌های پاکستانی پدید آمده است. طالبان در ظاهر مدعی‌اند که به هیچ سازمان و گروهی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشور‌های دیگر، به‌خصوص همسایه‌ها، استفاده کند. اما واقعیت این است که تحریک طالبان پاکستان از همان آغاز سلطه طالبان بر افغانستان، آزادانه به فعالیت در این کشور پرداختند. گفته می‌شود که این سازمان در حال حاضر چندین پناهگاه و پایگاه نظامی در خاک افغانستان و در نزدیکی مرز با پاکستان دارد.

این در حالی است که تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، مقام‌های دولت‌های سابق می‌گفتند که پاکستان مرکز تجمع تروریست‌های جهادی از سراسر جهان شده است. آنان می‌گفتند که گروه طالبان در مناطقی از پاکستان مانند کویته، پشاور، کراچی، و مناطقی از خیبرپشتون‌خواه آزادانه فعالیت می‌کنند و با حمایت احزاب اسلام‌گرای افراطی در پاکستان، از داخل خاک این کشور سربازگیری می‌کنند. دولت پاکستان همواره این ادعا‌های دولت‌های افغانستان را رد می‌کرد، اما شواهد انکارناپذیری از حمایت ارتش پاکستان از طالبان افغان و حمایت مالی و تسلیحاتی این گروه در ۲۰ سال گذشته وجود دارد.

بیشتر از جهان