خامنه‌ای: مسابقه ندادن با «فرستادگان رژیم صهیونیستی» پیروزی است

رهبر جمهوری اسلامی ایران به حذف ورزشکاران روسیه از رقابت‌های جهانی انتقاد کرد

رهبر جمهوری اسلامی: پیروزی فنی در برابر پیروزی اخلاقی به هیچ‌وجه «ارزش» ندارد - AFP

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ۱۸ مهر، بار دیگر از ممنوعیت رقابت ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی دفاع کرد و مدعی شد اینکه ورزشکار ایرانی به علت مسابقه ندادن با «فرستادگان رژیم صهیونیستی» از مدال محروم می‌شود، یک پیروزی است. او مسابقه دادن با ورزشکاران اسرائیلی را به معنی به رسمیت شناختن «رژیم غاصب، جلاد و کودک‌کش» دانست.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه ادعاهای خود افزود که «پیروزی فنی» در برابر «پیروزی اخلاقی» به هیچ‌وجه «ارزش» ندارد.

علی خامنه‌ای ضمن دفاع از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌های ورزشی علیه این کشور را «رنگ باختن ادعاهای مستکبران درباره دخالت ندادن سیاست در ورزش» توصیف کرد و گفت: «این قضیه نشان داد که هرجا منافع غربی‌ها اقتضا کند، به‌راحتی از خطوط قرمز خود عبور می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه مدعی شد که غربی‌ها سعی کرده‌اند همراه ورزش‌های جدید، فرهنگ خود را نیز به ایران وارد کنند. او از مسئولان خواست اجازه ندهند ورزش به پلی برای ورود فرهنگ غربی تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای که پیش‌تر در سخنان روز پنجشنبه، ۱۱ مهر، خود ادعا کرده بود همراهی ورزشکاران و هنرمندان معروف با اعتراض‌های مردمی «ارزش» ندارد، این بار نقش ورزشکاران در جمهوری اسلامی ایران را اثرگذار خواند و گفت: «پایبندی ورزشکاران و مدیران ورزشی به مسائل دینی و حضور جهادی چهره‌ها در میدان‌ها، تاثیر معنوی زیادی بر افراد مستعد دارد.»

او بدون اشاره به اعتراض‌های اخیر مردم ایران که با شعار «زن، زندگی، آزادی» و برای مخالفت با حجاب اجباری آغاز شد، از حجاب زنان ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی دفاع کرد و افزود: «حضور بانوی ورزشکار بر سکوی قهرمانی با حجاب اسلامی و دست ندادن با مرد بیگانه، اهدای مدال‌های قهرمانی به خانواده‌های شهدا، سر به خاک ساییدن و ذکر نام ائمه پس از پیروزی و عزیمت هیئت ورزشی به زیارت اربعین در دنیای مادی و پر از فساد امروز، پدیده‌هایی شگرف و بی‌بدیل‌اند که برای شناخت اعماق روحی و اخلاقی ملت ایران باید موردتوجه قرار بگیرند.»

ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی اجازه ندارند با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه دهند. این مسئله تاکنون بارها به محرومیت ورزشکاران ایرانی از مسابقه‌های جهانی منجر شده است.

در تازه‌ترین مورد، امیرمحمد یزدانی، نماینده وزن ۷۰ کیلوگرم تیم ملی کشتی ایران، شهریور ۱۴۰۱ در جریان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان، با حریفی از اسرائیل هم‌گروه شد؛ یزدانی به این دلیل که نباید با او مسابقه می‌داد، به بهانه ۳۰۰ گرم وزن اضافه، از دور مسابقات حذف شد.

ممانعت از رقابت ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی پس از ماجرای باخت سعید ملایی به محرومیت تیم ملی جودو ایران از رقابت‌های جهانی ختم شد. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، نیز پیش‌تر در نامه‌ای سرگشاده، این روند را «مفت‌ باختن» خواند و از سمت خود کناره‌گیری کرد.