خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی؛ ایران عرصه بزرگ‌ترین اعتراضات ضدحکومتی شد

دست‌کم سه نفر در اعتراض‌های سراسری روز شنبه کشته و صدها نفر نیز بازداشت شدند

اعتراض‌ها و تظاهرات خیابانی مردم سراسر ایران در روز شنبه، ۱۶ مهر، هم ادامه یافت و تهران یکی از پرهیاهوترین شب‌های سه هفته گذشته را پشت سر گذاشت. هکرها نیز  در اعتراض‌های روز شنبه نقش جدی‌تری ایفا کردند؛ آن‌ها فعالیتشان را با ارسال پیامکی برای دعوت مردم به شرکت در اعتراض‌ها شروع کردند و آن را با پخش تصاویر کشته‌شدگان اعتراض‌ها و شعار انقلابی «زن، زندگی، آزادی» هنگام پخش سخنان خامنه‌ای در اخبار سراسری، به پایان رساندند.

در بیست ودومین روز از خیزش سراسری مردم ایران، ساکنان شهرهای تهران، سنندج، سقز، شیراز، رفسنجان، گوهردشت، اراک، اصفهان، بوکان، کرج، بابل، مشهد، همدان، رشت، جوانرود و... به خیابان‌ها آمدند.

پیش از به خیابان آمدن مردم در محله‌ها و شهرهای مختلف، دانشجویان در دانشگاه تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه بین‌‌المللی قزوین، دانشگاه الزهرای تهران، دانشگاه آزاد امامیه مشهد، دانشگاه دامغان، دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد سوهانک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین در تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه آزاد اصفهان (واحد خوراسگان)، دانشگاه سراسری گیلان، دانشگاه سراسری ایلام، دانشگاه آزاد تهران واحد پونک و دانشگاه علوم پزشکی تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تهران شنبه شب یکی از متفاوت‌ترین شب‌هایش را سپری کرد و در مقایسه با شب‌های دیگر، از نظر گستردگی محل‌های برگزاری تجمع‌ها بی‌نظیر بود. تجمع شبانه مردم در محله نازی‌آباد تهران که با حضور صدها نفر از معترضان شکل گرفت، باعث شد نیروهای سرکوب نتوانند کاری از پیش ببرند و نیروهای انتظامی هم با توجه به جمعیتی که هر لحظه اضافه می‌شد و تمام خیابان‌های اصلی این منطقه را در بر می‌گرفت، تصمیم گرفتند برای کنترل و هدایت جمعیت، به جای سرکوب، کلاه‌های خود را از سر بردارند و در کنار جمعیت حرکت کنند.

در فیلمی که از نازی‌آباد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، صدای فریاد یکی از معترضان شنیده می‌شود که می‌گوید: «ماشاالله به مردم ایران! دیگه آخرین روزهای دیکتاتوریه!»

در محله تهرانپارس تهران نیز از فلکه اول تا فلکه چهارم، تجمع‌هایی با حضور مردم شکل گرفت. معترضان در این منطقه با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» به خیابان‌ها آمدند و برای دقایقی کنترل خیابان را در دست گرفتند.

محله سعادت‌آباد تهران و میدان کاج آن نیز شنبه شب حضور گسترده مردم را شاهد بود و زنان در سعادت‌آباد با در آوردن روسری‌های خود، دسته‌های اعتراضی تشکیل دادند.

دانش‌آموزان دختر در خیابان شریعتی تهران نیز با در آوردن مقنعه‌های خود و سر دادن شعار «آزادی آزادی»، اعتراض کردند. مردم در این محله از حوالی ظهر شنبه تجمع کرده بودند و تا پاسی از شب در حوالی مترو شریعتی تا پل حقانی، حضور داشتند و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دادند. 

پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در خیابان آزادی تهران و مقابل دانشگاه شریف، نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند که باعث شد صدها نفر از معترضانی که در این منطقه حضور داشتند، برای دقایقی متفرق شوند؛ اما پس از آن، تا پاسی از شب در آن منطقه و خیابان‌های اطراف باقی ماندند.

در خیابان چراغ برق و محله فلاح نیز معترضان پیش از ظهر شنبه، تجمع کردند. مردم محله فلاح تا پاسی از شب در خیابان‌ها بودند و کنترل خیابان را در دست گرفته بودند.

در قلعه‌حسن‌خان، نیز مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و پس از حمله نیروهای امنیتی، به مقابله با این نیروها پرداختند و خطاب به ماموران امنیتی فریاد «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در خیابان فردوسی تهران نیز خیابان را بستند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. این در حالی‌ است که پیش از آن، گزارش‌ها از حضور گسترده نیروهای نظامی در میدان فردوسی تهران خبر می‌داد.

در محله ۱۵خرداد نیز مردم به نیروهای انتظامی که قصد سرکوب آن‌ها را داشتند، حمله کردند و آن‌ها را فراری دادند. معترضان پس از آن، به یکی از کیوسک‌های پلیس در خیابان ۱۵ خرداد حمله بردند و آن را آتش زدند.

در بلوار اندرزگو، میدان حسن‌آباد، یافت‌آباد، لاله‌‌زار، سردار جنگل و شهرک غرب نیز تجمع‌های گسترده‎‌ای با حضور مردم شکل گرفت.

به گزارش هه‌نگاو، در شهرهای جوانرود، سنندج، بوکان و سقز درگیری شدید میان مردم معترض و نیروهای سرکوبگر حکومتی جریان داشت و نیروهای سرکوبگر را کاملا خسته‌ کرد: «امشب (شنبه) در بیشتر شهرهای کردستان حضور آن‌ها مثل شب‌های گذشته نیست و از ترس، کمتر به میدان‌ها و خیابان‌ها آمده‌اند. نیروهای سرکوبگر با بلندگو از مردم معترض جوانرود می‌خواهند که به منازل خود برگردند.»

هه نگاو همچنین اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز ۱۶ مهر ۱۴۰۱، در شهرهای سنندج، جوانرود و سقز دو نفر کشته و دست‌کم ۷۰ نفر مجروح شده‌اند. یکی از نیروهای سرکوبگر در سنندج هم کشته و شش نفر هم در جوانرود، سنندج و سقز مجروح شده‌اند. محمدرضا رضاپور، دادستان شهر سقز، نیز روز شنبه در درگیری با مردم معترض سقز به‌شدت مجروح و به مراکز درمانی منتقل شد.

ده‌ها نفر از مردم بوکان نیز با برگزاری تجمع، خیابان‌های این شهر را مسدود کردند و با شعار «زن، زندگی، آزادی» به خیزش سراسری مردم ایران پیوستند. مردم بوکان فریاد می‌زدند: «این دیگر صدای انقلاب نیست، خود انقلاب است!»

بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های ۲۲ روز اخیر در ایران دست‌کم ۱۵۴ نفر است. از این تعداد، ۹۰ نفر در سیستان و بلوچستان ، ۲۷ نفر در مازندران ، ۱۲ نفر در گیلان، ۱۲ نفر در آذربایجان غربی، هشت نفر در کردستان ، هشت نفر در تهران، هفت نفر در کرمانشاه، پنج نفر در البرز، سه نفر در خراسان رضوی، دو نفر در اصفهان، دو نفر در قزوین ، دو نفر در کهگیلویه و بویراحمد، دو نفر در زنجان، دو نفر در آذربایجان شرقی، یک نفر در ایلام ، یک نفر در بوشهر و  نیز یک نفر در سمنان ساکن بوده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از بازداشت صدها نفر از معترضان در شهرهای مختلف است. بازداشتگاه‌های متعلق به سپاه و نیروی انتظامی به قدری پر شده‌اند که برخی بازداشت‌شدگان روز شنبه را به مساجد و خانه‌های امن منتقل کرده‌اند.

بنابر گزارش‌‎ منابع محلی، دست‌کم سه نفر از معترضان روز شنبه در درگیری با نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شده‌اند که دو مورد آن در سنندج رخ داده است. ویدیویی از شهر سنندج منتشر شد که نشان می‌داد که راننده یک خودرو به علت همراهی با معترضان و بوق زدن، هدف اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفته است.

همچنین ویدیویی از شهر مشهد منتشر شد که در آن زنی دیده می‌شد که تیر خورده بود و مردم در حال رسیدگی به او بودند. از جزئیات حادثه و سرنوشت آن زن خبری در دست نیست.