شعله‌های اعتراض و درگیری در شهرها و دانشگاه‌های ایران زبانه کشید

در بسیاری از شهرها از جمله سنندج، تهران و بابل معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند

بیست و دومین روز از خیزش سراسری مردم ایران از صبح شنبه شانزدهم مهر آغاز شد. ابتدا دانش‌آموزان مدارس دخترانه در شهرهای سقز، سنندج و تهران با برگزاری تجمع اعتراضی در مدارس و خیابان‌های اطراف آن شروع این روز را رقم زدند. ویدئوهای منتشر شده از مدارس دانش‌آموزانی را نشان می‌دهد که با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» شروع اعتراضات را رقم زدند.

برخی از دانش آموزان با همراه داشتن عکس مهسا امینی و برخی با لگد کردن عکس روح‌الله خمینی اعتراض‌شان را به جمهوری اسلامی نشان دادند.

همزمان، از صبح روز شنبه بازاریان در لاله‌زار و تجریش در تهران، کرمانشاه، سقز، سنندج، مریوان، مهاباد، دیواندره، شیراز، بوکان و جوانرود در حمایت از اعتصاب‌های سراسری مغازه‌های خود را تعطیل و از انجام فعالیت‌های روزانه خود امتناع کردند.

اعتراضات مردمی در شهر سنندج نیز پیش از ظهر شنبه آغاز شد و مردم در این شهر با ایجاد ترافیک مصنوعی خودروها و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» علیه جمهوری اسلامی تجمع کردند. در ویدئوهای منتشر شده از سنندج صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به گوش می‌رسید و همچنین خبرهایی از کشته شدن دو شهروند معترض با استفاده از سلاح‎ کمری از سوی برخی خبرنگاران مخابره شد. هه‌نگاو نیز ویدئویی از کشته شدن یک شهروند منتشر کرد که در خودرو خود در حال زدن بوق اعتراضی بود. بر اساس این ویدئو نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به سر این راننده اقدام به کشتن وی کردند.

دانشگاه‌ها نیز در ساعات بعدی روز به اعتراضات پیوستند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا که صبح شنبه در حالی که ابراهیم رئیسی برای حضور در مراسم شروع سال تحصیلی به آن دانشگاه رفته بود، تجمع کردند. معترضان در این دانشگاه که با حضور بسیجیان خارج از دانشگاه پر شده بود، شعار «خس و خاشاک تویی، لایق این (...) تویی» و «رئیسی برو گمشو» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد پونک که هفته گذشته نیز با حضور صدها نفر از دانشجویان تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، بار دیگر بیرون ورودی این دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع کردند. دانشجویان در این دانشگاه شعارهای «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و با شعار «بسیجی دروغگو کارت دانشجوییت کو» به دخالت نیروهای بسیج در تجمع اعتراضی خود واکنش نشان دادند.

در محله‌های بهارستان، لاله زار، قلهک، توپخانه، سعادت آباد، پامنار و انقلاب تهران نیز تجمعات اعتراضی برگزار شد. تعداد زیادی از معترضان نیز در بلوار کشاورز تهران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» تجمع کردند. در محله‌های بهارستان و لاله‌زار نیز ویدئوهایی از درگیری مردم با نیروهای لباس شخصی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در درگیری‌های اطراف بازار تهران نیروهای انتظامی با حمله مردم روبرو شدند و اقدام به فرار از این محل کردند.

بنا بر گزارش‌ دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، جو امنیتی سنگینی اطراف این دانشگاه برقرار شده است. کانال تلگرامی دانشجویان متحد خبر از آن داد که مقابل این دانشگاه تیراندازی شده است و درهای این دانشگاه به روی دانشجویان بسته و خیابان‌های اطراف آن مسدود شده است. مردم شهر بابل نیز در خیابان‌های این شهر با شعار «می‌جنگیم می‌میریم ایرانو پس می‌گیریم» به خیابان آمدند. خبرهایی از درگیری مردم با نیروهای امنیتی در این شهر نیز مخابره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مشهد هم صدها نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد امامیه این شهر با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» تجمع کردند. در این تجمع دختران بی حجاب و چادری در کنار یکدیگر شعار «آزادی آزادی آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این دانشگاه و بیرون از آن اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان از آن دارد که گروهی از مردم و دانشجویان با ادامه اعتراضات در خیابان‌های اطراف دانشگاه فردوسی مشهد شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. دانشگاه شاندیز مشهد نیز تجمع ده‌ها نفری معترضان را شاهد بود.

مردم مشهد در خیابان کوثر این شهر نیز شعار «می‌جنگیم، می‌میریم ایرانو پس می‌گیریم» سر دادند. مردم در خیابان‌های مشهد با ایجاد ترافیک مصنوعی و بوق‌های اعتراضی اعتراض خود را نشان دادند. صدها نفر از مردم نیز در خیابان‌ها شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند. ظهر شنبه در منطقه هاشمیه مشهد هم اعتراضات خیابانی در جریان بود.

شهر رشت و بلوار معلم این شهر نیز از صبح شنبه اعتراضات خیابانی آغاز شد و مردم با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» اعتراضات خود را ادامه دادند.

همچنین خبرهایی از شروع خیزش سراسری مردم در شهرهای رفسنجان، ایلام، گوهردشت کرج، شیراز، یزد، اصفهان، شاهین‌شهر، کرج و زنجان مخابره شده است. تا لحظه تنظیم گزارش و ساعت ۱۴ به وقت ایران اعتراضات در شهرهای مختلف کماکان ادامه دارد و به شمار معترضین در شهرهای مختلف افزوده می‌شود.