پیام ویدیویی وزیران خارجه هفت کشور غربی در حمایت از معترضان ایرانی

شش کشور اروپایی و شیلی تاکید کردند که حقوق زنان برابر است با حقوق بشر

وزرای خارجه هفت کشور غربی، با انتشار یک پیام ویدیویی مشترک اعلام کردند که در راه رسیدن به حقوق خود، آزادی و صلح از زنان ایرانی حمایت می‌کنند.

حساب توییتری وزارت خارجه آلمان، روز جمعه ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) در توییتی، ضمن انتشار ویدیوی فوق نوشت: «حقوق زنان حقوق بشر است.»

این پیام ویدیویی با تصویری از مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که کشته شدنش در بازداشت گشت ارشاد جرقه اعتراض‌های سراسری ضدحکومت در ایران و جهان را شعله‌ور کرد، آغاز می‌شود و با پیام وزیران خارجه آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی به مردم ایران ادامه می‌یابد.

آنالنا بربوک، ضمن پشتیبانی آلمان از «زنان شجاع» در ایران، گفت: «تا زمانی که زنان در امنیت نباشند هیچکس در امنیت نیست.»

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا گفت که کشورش «در کنار زنان شجاع ایرانی که برای آزادی خود و برای آینده مبارزه می‌کنند، می‌ایستد.»

اجه لبیب، وزیر خارجه بلژیک، خواستار پایان سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم ایران شد، و آن لینده، وزیر خارجه سوئد، حق اعتراض علیه سرکوب و تبعیض را برای مردان و زنان ایرانی محترم شمرد.

موزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا نیز «حق زندگی، آزادی بیان، و آزادی اجتماعات» را از ارکان حقوق بشر دانست و گفت که اسپانیا از زنان ایران برای کسب حقوق برابر حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در این ویدیو بر لزوم توقف سرکوب معترضان در ایران تاکید کرد. او گفت که فرانسه از حقوق اعتراض آزادانه زنان و مردان ایرانی حمایت می‌کند. او گفت سکوت گزینه کشورش در این خصوص نیست و تاکید کرد که مسئولان خشونت‌ها مواخذه خواهند شد.

آنتونیا اورخولا نوکوئرا، وزیر خارجه شیلی، نیز گفت که این کشور آمریکای جنوبی، از زنان ایران برای کسب «امنیت، کرامت و آزادی» حمایت می‌کند. رییس‌جمهوری شیلی، یکی از اولین رهبران جهان بود که در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، نام مهسا امینی، را به زبان آورد و بر لزوم توقف خشونت علیه زنان تاکید کرد.

اعتراض‌های ضدجمهوری اسلامی در سراسر ایران، با برگزاری اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف کشورهای جهان دنبال شد و بویژه ایرانیان ساکن در کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و کانادا، از کشورهای میزبان خود خواستند تا از مردم ایران پشتیبانی کنند.

قطع روابط دیپماتیک با جمهوری اسلامی ایران، احضار سفرای غربی از تهران، و اخراج وابستگان حکومت جمهوری اسلامی از کشورهای غربی از جمله مطالباتی است که ایرانیان ساکن غرب از دولت‌ها مطالبه کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است و آمریکا و کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه عاملان سرکوب مردم در ایران، از جمله پلیس امنیت اخلاقی اعمال کرده‌اند.