درخواست ۲۰ نهاد حقوق بشری از آمریکا: با سرکوب‌‌ها در ایران مقابله کنید

نهاد‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که مردم ایران به حمایت جامعه جهانی نیاز دارند

در جریان‌ اعتراض‌های ۲۰ روز گذشته در ایران دست‌کم ۱۵۰ نفر جان باخته و صد‌ها نفر دیگر بازداشت شده‌اند- AFP

۲۰ سازمان حقوق بشری در نامه‌ای مشترک، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستند با سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران مقابله کند.

این نهاد‌های حقوق بشری در نامه خود، به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان در ایران به دست نیرو‌های سرکوبگر جمهوری اسلامی اشاره و آن را محکوم کردند.

در بخشی از این نامه، از آمریکا به عنوان «قدرت دموکراتیک پیشرو جهان» نام برده و خاطرنشان شده است که مردم ایران در شرایط کنونی، به «حمایت» این کشور و جامعه جهانی نیازمندند. همچنین از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم خواسته شده است تا «جنایات ارتکابی حکومت ایران در واکنش به اعتراض‌های مردمی» را بررسی کند.

تجدیدنظر درباره تحریم‌هایی که به «محدودیت دسترسی به اینترنت شهروندان ایرانی» منجر شده، از دیگر خواسته‌های این نهاد‌های حقوق بشری از دولت آمریکا است. این نامه همچنین از تداوم اعتراض‌ها در دست‌کم ۱۰۳ شهر ایران طی ۲۰ روز گذشته خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه دموکراسی خاورمیانه، بنیاد سیامک پورزند، بنیاد عبدالرحمن برومند، ماده ۱۹، سازمان حقوق بشر ایران، مرکز اسناد حقوق بشر ایران و عدالت برای ایران امضاکنندگان این نامه‌اند.

این نامه در شرایطی منتشر شد که دولت آمریکا به همراه برخی دیگر از کشور‌های اروپایی، در هفته‌های اخیر، سرکوب اعتراض‌ها در ایران را محکوم کرده‌اند. آمریکا همچنین اعلام کرده که برخی محدودیت‌های مربوط به دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای را برداشته است.

دولت آمریکا در همین هفته برخی مقام‌های امنیتی، انتظامی و وزیران ارتباطات و کشور جمهوری اسلامی ایران را هم به دلیل دست داشتن در سرکوب‌ها، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اتحادیه اروپا هم با محکوم کردن سرکوب‌ها، اعلام کرد که موضوع تحریم برخی افراد و نهاد‌های مرتبط با سرکوب‌ها در جمهوری اسلامی را دنبال خواهد کرد.