اعلام اسامی ۱۴ مقام ایرانی تحت تحریم آمریکا

۱۳ دیپلمات و رئیس زندان اوین در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند

وزارت ‌امور خارجه آمریکا، حجت‌الله خدایی صوری، رئیس پیشین زندان اوین را بر اساس بند ۷۰۳۱ تحریم و از ورود به آمریکا محروم کرد-Alastair Pike / AFP

اسامی مقام‌های ایرانی که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا تحریم شده‌اند، امروز، چهارم شهریور، اعلام شد. بر این اساس، ۱۳ دیپلمات و رئیس زندان اوین در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

در تاریخ ۲۱ اوت (۳۰ مردادماه) وزارت امور خارجه آمریکا ۱۴ ایرانی را که در نقض فاحش حقوق بشر، به نمایندگی از رژیم ایران نقش داشتند تحریم کرد.

اسامی افراد تحریم شده، به این ترتیب اعلام شده است: صادق بابایی، علیرضا بیانی همدانی، سعید دانش، علی هدوی، سعید همتی، محمدرضا جزایری، محسن شریف اصفهانی، علی مصلحی عراقی، ناصر پورمیرزایی، محسن پورشفیعی، محمد سعید رضوانی، محمود سجادیان و یدالله صمدی.

علاوه بر این، وزارت ‌امور خارجه آمریکا، حجت‌الله خدایی صوری، رئیس پیشین زندان اوین را بر اساس بند ۷۰۳۱ تحریم و از ورود به آمریکا محروم کرد. دلیل تحریم سوری، مدیریت او بر نهادی عنوان شده که مترادف شکنجه و رفتارها یا تنبیهات بی‌رحمانه و غیرانسانی است.

این اقدام بر اساس بند ۷۰۳۱ (سی) قانون عملیات‌های خارجی و برنامه‌های مربوطه وزارت امور خارجه برای سال ۲۰۲۰ اتخاذ شده است.

بر اساس این قانون، مقام‌های دولت‌های خارجی که ناقض حقوق بشر هستند، و افراد درجه اول خانواده آن‌ها نمی‌توانند به آمریکا وارد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام شامل محدودیت‌های ویزا برای ۱۳ مقام ایرانی است که در عملیات پیچیده ترور در سال ۱۹۹۰ در سوئیس نقش داشتند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که این افراد به عنوان دیپلمات مشغول به کار بودند، و  بر اساس دستور دولتشان در راستای ساکت کردن مخالفان و رساندن این پیام که فارغ از محل زندگی، هیچ‌کس از رژیم ایران در امان نیست، اقدام کرده‌اند.

در آوریل سال ۱۹۹۰ (بهار ۱۳۶۹) کاظم رجوی، برادر مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، در سوئیس ترور شد.

تهران همواره دست داشتن در این گونه عملیات‌های خارج از کشور را رد کرده‌است.

بیشتر از