هلند از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند

وزیر خارجه هلند: به حمایت از زنان و مردان شجاع ایران که برای حقوق زنان و حقوق بشر تلاش می‌کنند ادامه می‌دهیم

دولت هلند به شهروندان این کشور اروپایی هشدار داد که از سفر به ایران خودداری کنند.

خبرگزاری رسمی هلند (ای‌ان‌پی) به نقل از وُپکه هوئکسترا، وزیر خارجه این کشور نوشت که دولت ضمن هشدار به شهروندان درباره سفر به ایران، از شهروندان این کشور که هم‌اکنون در ایران به سر می‌برند می‌خواهد که آنجا را ترک کنند.

هوئکسترا، در حساب کاربری خود در توییتر، ضمن انتشار عکسی از ملاقات با وزیر توسعه و همکاری هلند، و سه زن ایرانی-هلندی (فرح کریمی، سیاستمدار و نماینده سابق پارلمان هلند، مرجان صیقلی، فعال حقوق بشر، عاصفه اسکندری، فعال حقوق بشر) خبر داد و نوشت که در این ملاقات درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت‌وگو شده و توماری که آنان در همین خصوص تهیه کرده‌اند را دریافت کرده است.

وزیر خارجه هلند در این رشته توییت نوشت که آمستردام «به حمایت از زنان و مردان شجاع ایران که برای حقوق زنان و حقوق بشر تلاش می‌کنند ادامه می‌دهد.» هوئکسترا نوشت: «سرکوب تظاهرات مردم ایران غیرقابل‌قبول است. ما درباره این مسئله با وزیر و سفیر ایران صحبت کرده‌ایم و به این گفت‌وگو ادامه می‌دهیم.»

او همچنین تصریح کرد که کشورش هلند درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا در حال مذاکره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر شش کشور اروپایی گفته بودند که موارد جدید اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده و پیشنهاد خود را به اتحادیه اروپا تسلیم خواهند کرد.

حدود یک هفته پیش وزارت خارجه آلمان نیز به شهروندان این کشور و همچنین اتباع ایرانی که گذرنامه آلمانی دارند، هشدار داد که درباره سفر به ایران احتیاط به خرج دهند و از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان هشدار داده شده بود که اتباع آلمانی و دوتابعیتی ممکن است به هر دلیلی در ایران بازداشت شوند. آلمان همچنین سفیر جمهوری اسلامی در برلین را برای توضیح درباره وقایع و ناآرامی‌ها در ایران و سرکوب معترضان ایرانی احضار کرده بود.

بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی در هفته‌های اخیر و پس از شروع اعتراضات سراسری علیه حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، صحنه تظاهرات ایرانیان در حمایت از معترضان داخل کشور بودند. ایرانیان ساکن غرب از جمله از کشورهای میزبان خواسته‌اند تا از مذاکره درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی خودداری کنند، وابستگان حکومت اسلامی در ایران را اخراج کنند و به آنان ویزا ندهند، و سفرای خود را از تهران فراخوانند. 

جمهوری اسلامی در عمر چهل ساله خود بارها شهروندان غربی و دوتابعیتی را به بهانه‌هایی چون جاسوسی بازداشت کرده و آنان را در ازای دریافت پول یا امتیازهای دیگری چون تبادل با مجرمان ایرانی که به اتهاماتی مانند مشارکت در توطئه‌های تروریستی یا نقض تحریم‌ها در غرب زندانی‌اند، آزاد کرده است. 

جمهوری اسلامی، رهبران غربی را متهم کرده است که با اظهار‌نظرها و حمايت از معترضان سعی در «نقض حاکميت ایران» داشته‌اند، اما شمار زیادی از مقام‌های اروپایی و آمریکایی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت به دست نیروی انتظامی را محکوم کرده و از حکومت ایران خواسته‌اند از سرکوب معترضان خودداری کند.