دولت کانادا به خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: حکومت ایران باید پاسخگو باشد

حامد اسماعیلیون در هزارمین روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی: دست از سر جنایتکاران برنمی‌داریم

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای اعلام کردند که روز سه‌شنبه، چهارم اکتبر (۱۲ مهر)، هم‌زمان با هزارمین روز سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲، «به یاد جان‌های ازدست‌رفته و برای یادآوری به سیاستمداران در پیگیری کشف حقیقت و اجرای عدالت» به مجلس کانادا خواهند رفت.

در بیانیه خانواده‌های جان‌باختگان آمده است: «این تجمع خواهی‌نخواهی، به تحولات بزرگی که این روزها در ایران رخ می‌دهد، گره خورده است و امیدواریم در روز سه‌شنبه از سیاستمداران بشنویم درباره‌ این تحولات چه فکر می‌کنند و برای عدالت چه کرده‌اند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در آستانه هزارمین روز شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، با برخی خانواده‌های جان‌باختگان دیدار کرد و به آنان اطمینان داد که برای پاسخگو کردن حکومت ایران تلاش می‌کند.

نخست‌وزیر کانادا روز دوشنبه نیز در توییتی، به سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر در ایران واکنش نشان داد و نوشت که دولت کانادا برای اینکه ایران را به دلیل «نقض حقوق بشر» و «بی‌توجهی آشکار» به جان انسان‌ها پاسخگو کند، مقام‌های ارشد حکومت و نهادهایی را که مستقیما «اقدام‌های سرکوبگرانه» را اجرا، حقوق بشر را نقض و «اطلاعات نادرست» رژیم ایران را منتشر می‌کنند، تحریم می‌کند. او همچنین تاکید کرد که کشورش در کنار زنان و دیگر مردم ایران که برای حقوق بشر مبارزه می‌کنند، می‌ایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت کانادا دوشنبه از وضع تحریم‌های جدید علیه ۹ فرد و ۲۵ نهاد وابسته به حکومت ایران به دلیل «نقض حقوق بشر» خبر داد. هم‌زمان، ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، نیز در توییتی اعلام کرد که کشورش برای پاسخگو نگه‌ داشتن رژیم ایران به دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی تلاش خواهد کرد.

گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲، متشکل از وزرای خارجه کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، در آستانه هزارمین روز سرنگونی این هواپیما، با صدور بیانیه‌ای، بار دیگر با خانواده قربانیان ابراز همبستگی کردند و از حکومت ایران خواست به تعهد‌های بین‌المللی خود پایبند باشد. در بیانیه این گروه آمده است: «ما، وزرای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، در این مناسبت بزرگ کنار خانواده‌های داغدار می‌ایستیم و یاد و خاطره قربانیان کشته‌شده در پرواز پی‌اس ۷۵۲ را گرامی می‌داریم.»

گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در ادامه، تاکید کرد که بررسی حقوقی فاجعه سرنگونی هواپیما با مشارکت چهار کارشناس حقوقی معتبر ادامه خواهد یافت.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸، از تهران پرواز کرد اما اندکی پس از برخاستن، هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱، مصادف با هزارمین روز سرنگونی این هواپیما است. در این مدت، حکومت ایران نه‌تنها خود را ملزم ندانست که به جامعه جهانی پاسخگو باشد، بلکه به تهدید، فشار و ارعاب خانواده‌های جان‌باختگان ادامه داد. 

طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کردند که نیروهای امنیتی حکومت شماری از خانواده‌ها را احضار کردند و به آنان هشدار دادند در اعتراض‌های اخیر و مراسم‌های مربوط به هزارمین روز سرنگونی هواپیما مشارکت نکنند.

دادگاه عالی اونتاریو در مه ۲۰۲۱ اعلام کرد که شلیک به پرواز پی‌اس ۷۵۲ «اقدامی تروریستی و عامدانه» بوده است اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این حکم را «بی‌اساس» خواندند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در جریان دور جدید اعتراض‌های مردمی نقش مهمی ایفا کرد. فراخوان او برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در روز شنبه، ۹ مهر، با استقبال هزاران ایرانی در بیش از ۲۰۰ شهر جهان روبرو شد و تنها در شهر تورنتو کانادا بیش از ۵۰ هزار نفر در تجمع اعتراضی شرکت کردند.

اسماعیلیون در آستانه هزارمین روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی، با انتشار تصویری از همسر و فرزندش در حساب کاربری خود، نوشت: «هزار روز از نداشتن شما گذشت. تا زنده‌ایم، دست از سر جنایتکاران برنمی‌داریم.»