ادعای روزنامه دولت: «لایک»‌های علی کریمی جعلی است، از «ربات» استفاده می‌کند

علی خامنه‌ای از قوه قضاییه خواست با هنرمندان و ورزشکاران حامی مردم برخورد کند

در ادامه خشم و حمله مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی به علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، به دلیل حمایت از اعتراض‌های مردمی، روزنامه دولتی ایران مدعی شد که «لایک‌های» (پسندها) این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در توییتر جعلی‌اند و او از ربات استفاده می‌کند.

روزنامه ایران با طرح این ادعا که علی کریمی «فقط برای ایرانی‌ها شناخته‌ شده است»، نوشت: «توییت‌های علی کریمی که فقط ۷۰۰ هزار فالوور (دنبال‌کننده) دارد، نزدیک به ۲۴۰ هزار لایک (پسند) دریافت کرده است؛ این واقعیت در کنار اینکه افزایش لایک‌ها مربوط به روز‌های اغتشاش است، نشان می‌دهد جادوگر سابق فوتبال ایران در شبکه‌های اجتماعی هم از جادوی ربات‌ها برای برجسته کردن و چهره‌سازی خود به عنوان لیدر آشوب‌ها استفاده می‌کند.»

روزنامه وابسته به دولت ابراهیم رئیسی در ادامه ادعاهای خود افزود: «نقش ربات‌ها و لایک‌های فیک در برجسته‌سازی و آگراندیسمان کنش‌های غیرمعقول توییتری علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم پرسپولیس، به عنوان لیدر آشوب‌ها و اغتشاش‌ها قابل‌توجه بوده است.»

روزنامه ایران این ادعا را با استناد به «بررسی‌ها و یافته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی» مطرح کرد، اما درباره اینکه این گروه از کاربران چه کسانی‌اند و چه تخصصی دارند، توضیحی نداد.

برمبنای ادعای این روزنامه، توییت‌های ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا، با ۱۰۰ میلیون دنبال‌کننده نزدیک به ۱۸۰ هزار بار پسندیده می‌شود اما این رقم برای علی کریمی نزدیک به ۲۴۰ هزار بار است.

هرچند روزنامه دولتی ایران این ادعاها را به قصد بی‌اهمیت جلوه دادن توییت‌های علی کریمی مطرح کرد، اذعان نویسنده به اینکه توییت‌های علی کریمی از توییت‌های ایلان ماسک بیشتر پسندیده می‌شوند، به نوعی خودزنی رسانه‌های حکومتی است و همراهی مردم با علی کریمی را آشکار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی کریمی، اسطوره تیم ملی فوتبال ایران، از نخستین روزهای دور جدید اعتراض‌های سراسری که با قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد، کنار مردم ایستاد و در حساب‌های کاربری خود، مطالبی را در اعتراض به حکومت و حمایت از مردم منتشر کرد. او در یکی از آخرین توییت‌های خود نوشت: «فقط آدمی که سهمش رو گرفته باشه، از ظلم حمایت می‌کنه». این توییت او تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش ۲۲۸ هزاربار پسندیده شد. علی کریمی در توییتر بیش از ۸۶۰ هزار و در اینستاگرام، بالغ‌ بر ۱۳ میلیون دنبال‌کننده دارد.

محبوبیت علی کریمی و ایستادن او در کنار مردم طی روزهای گذشته با حمله سایر رسانه‌های حکومتی مانند روزنامه‌های کیهان و جوان و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نیز مواجه شد. هفته گذشته، نیروهای امنیتی به منزل او یورش بردند و ضمن تفتیش کامل خانه، برخی وسایل شخصی او را ضبط کردند.

اگرچه نوک پیکان حملات مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی اکنون به سمت علی کریمی نشانه رفته است، دیگر ورزشکارانی که از مردم حمایت کردند نیز با برخوردهای امنیتی مواجه شده‌اند. شامگاه شنبه، نهم مهرماه، پس از بازگشت علی دایی از استانبول، نیروهای امنیتی گذرنامه او را در فرودگاه توقیف کردند. حسین ماهینی و حمیدرضا علی عسگری، بازیکنان سابق تیم پرسپولیس، هم دستگیر شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که نیروهای امنیتی روز گذشته با حضور در اردوی تیم پرسپولیس قصد داشتند تعدادی از بازیکنان این تیم از جمله علیرضا بیرانوند را دستگیر کنند. روز گذشته هم ویدیو مصاحبه با سروش رفیعی، بازیکن تیم پرسپولیس، درباره برخورد با فوتبالیست‌ها در رسانه‌های اجتماعی موردتوجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

با وجود تمامی این فشارها و تهدیدها، ورزشکاران همچنان به حمایت خود از مردم ادامه داده‌اند؛ در جریان بازی دو تیم پرسپولیس و تراکتور، تمامی بازیکنان پرسپولیس به جز مهدی ترابی و تعدادی از بازیکنان تراکتور، به نشان حمایت از اعتراض‌های مردمی مچ‌بند سیاه به دست داشتند.

مهدی مهدوی‌کیا، دیگر بازیکن سابق تیم ملی ایران، نیز روز دوشنبه در یک روایتگر (استوری)، به حضور نیروهای لباس شخصی در خیابان اعتراض کرد و نوشت: «لااقل جرات پوشیدن لباس یکدست داشته باشید تا مردم بدانند بودجه شما از کجا است و از چه کسی دستور می‌گیرید».

سرکوب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز اعتراض بسیاری از ورزشکاران از جمله مسعود شجاعی و سردار آزمون را در پی داشت. تمامی این ورزشکاران شهرت جهانی دارند و در عرصه‌های بین‌المللی شناخته‌ شده‌اند. آنان به این دلیل که در روزهای اخیر موضع خود را روشن کرده و کنار مردم ایستاده‌اند، با خشم مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی روبرو شده‌اند؛ خشمی که با بی‌اهمیت جلوه دادن کنشگری ورزشکاران نمود پیدا کرده است.

علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۱ مهر، ادعا کرد سخنان ورزشکاران و هنرمندانی که از اعتراض‌ها حمایت کرده‌اند، «ارزش» ندارد. او تلویحا به قوه قضاییه مجوز داد که با آنان برخورد کند.

پیش‌تر نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، از برخورد با چهره‌های مشهوری که به گفته او «در روز سختی کنار دشمن ایستادند»، خبر داده بود.