تهدید سازمان اطلاعات سپاه به گرفتن انتقام فرمانده‌ کشته‌شده‌ آن در زاهدان

«انتقام خون شهدای زاهدان در جمعه سیاه را از دشمنان خواهیم گرفت و حملات معاندین مسلح، اشرار و آشوب‌طلبان را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت»

در حالی که ۵۶ نفر از مردم و نمازگزاران اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱ (۲۹ سپتامبر) بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و انتظامی از داخل کلانتری ۱۶ زاهدان کشته شد‌ند، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهدید کرد که «انتقام» کشته شدن فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان را در درگیری‌های این شهر، خواهد گرفت.

روز جمعه، هشتم مهر، در حالیکه مردم زاهدان قصد داشتند پس از نماز جمعه اهل سنت این شهر، در محکومیت قتل حکومتی مهسا امینی، و نیز برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کنند، هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل کلانتری نزدیک به مسجد مکی قرار گرفتند.

خبرگزاری دولتی ایرنا شمار مردم کشته شده در این تیراندازی را ۱۹ نفر اعلام کرد و بنا به اعلام کمپین فعالان بلوچ، شلیک نیروهای فراجا، یگان ویژه، و سپاه پاسداران به سوی مردم زاهدان و نمازگزاران، تاکنون هویت و اسامی ۵۶ نفر از کشته‌شدگان شناسایی شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله سپاه پاسداران، و رسانه‌های وابسته به آن، به جای پاسخ‌گویی در مورد تیراندازی مستقیم به سوی مردم، معترضان کشته‌شده در زاهدان را «آشوب‌طلب، تجزیه‌طلب، معاندین، عوامل دشمن»، و حتی «تروریست» خواندند.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز یکشنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۱ (دوم اکتبر)، با انتشار اطلاعیه‌ای‌ تهدید کرد که «همچون گذشته انتقام خون شهدای مظلوم زاهدان در جمعه سیاه را از دشمنان خواهند گرفت»، و افزود که  حملات «معاندین مسلح، اشرار و آشوب‌طلبان» را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

در حالی که پیش‌تر، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده بودند که «علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان» در درگیری‌های جمعه‌شب زاهدان کشته شده است، در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران آمده است که نام واقعی این فرد «حمیدرضا هاشمی» است و با اسم مستعار «سیدعلی موسوی» فرماندهی اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان را بر عهده داشته است.

در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران همچنین اشاره شده است که تعداد دیگری از اعضای سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان نیز در درگیری‌های جمعه‌شب زاهدان کشته شده‌اند، اما به تعداد و اسامی آن‌ها اشاره نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ادامه اطلاعیه خود تاکید کرده است که انتقام کشته‌شدگان خود در زاهدان را خواهند گرفت و «حملات معاندین مسلح، اشرار و آشوب طلبان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت» و «بساط حرکات کور و ددمنشانه دشمنان» را برمی‌چیند.

این سازمان درباره نحوه انتقام‌گیری خود توضیحات بیشتری ارائه نکرده، اما افزوده است که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «با چشمان بیدار و اشراف کامل اطلاعاتی تمامی توطئه‌ها و فتنه‌های کور دشمنان را رصد نموده، و دشمنان ضربات مهلکی را توسط از اعضای این سازمان دریافت خواهند کرد».

پیش از این، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز تهدید مشابهی کرده و گفته بود که این نیروی نظامی، گرفتن «انتقام خون» نیروهای کشته‌شده خود در زاهدان را در دستورکار قرار داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراض‌های زاهدان را در پایان جمعه‌شب، خاتمه‌یافته اعلام کردند و گفتند که کنترل شهر زاهدان را کاملا در اختیار گرفته‌اند.

با این حال، شنبه‌شب خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، و نیز خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، خبر دادند که با کشته شدن یک عضو دیگر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به نام «علی بیک در درگیری شنبه‌شب خیابان جام جم زاهدان، تعداد اعضای سپاه و بسیج کشته‌شده در زاهدان به پنج نفر» افزایش یافته است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از «حمیدرضا هاشمی با نام مستعار علی موسوی، فرمانده سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان، محمدامین آب درشکر، نیروی خریدخدمت، محمد امین عارفی و سعید برهان‌زهی‌ ریگی، از اعضای طرح امنیت بسیج»، به عنوان دیگر کشته‌شدگان این نیرو نام بردند.

از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، با انتشار بیانیه‌ای گفت که نماز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ با آرامش بسیار برگزار شد، اما ناگهان نیروهای امنیتی و نظامی در پاسخ به تعداد معدودی از جوانان که به سمت کلانتری سنگ پرتاب کردند، به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم اقدام کردند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم کردند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلی و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بودند، شلیک کردند و در قسمت مردان و زنان نیز گاز اشک‌آور پرتاب کردند، به ‌طوری ‌که یکی از زنان نمازگزار نیز» کشته شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی تاکید کرد که «هیچ‌کدام از افراد داخل مصلا هیچ‌گونه شعاری نداده بودند، بلکه جمع اندکی از جوانان در مقابل کلانتری تجمع کرده و شعار داده بودند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «در ادامه، افراد مسلح لباس‌شخصی که روی پشت‌بام منازل مستقر شده بودند، نیز به سمت مردمی که در حال بازگشت به منازل خود بوده‌اند، تیراندازی کردند و نکته قابل‌توجه اینکه اکثر این تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است که معلوم می‌شود این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.»

کمپین فعالان بلوچ با انتشار اسامی ۵۶ نفر از مردم و نمازگزاران کشته‌شده زاهدان، اعلام کرد که تاکنون هویت این تعداد از کشته‌شدگان و ۳۰۰ نفر از مجروحان ناشی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و نیروی فراجا به مردم زاهدان را شناسایی کرده است.