«دست کم ۴۲ نفر در کشتار زاهدان جان باختند»

جمهوری اسلامی این اتفاق را حمله تروریستی می‌داند، اما گزارش‌های مردمی روایت دیگری از زاهدان دارند

در چهاردهمین روز از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شلیک مستقیم نیروهای نظامی و انتظامی از داخل یک کلانتری به سمت مردم و نمازگزاران اهل سنت در زاهدان ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

استاندار سیستان و بلوچستان جمعه‌شب اعلام کرده بود که در این تیراندازی، طبق گزارش‌های اولیه حدود ۱۹ نفر جان‌ باختند و ۲۰ نفر مجروح شدند. از سوی دیگر روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب کشور اعلام کرد که سه نفر از نیروهای امنیتی در این درگیری‌ها کشته شدند. این قرارگاه در اطلاعیه‌ای نوشت: «سرهنگ پاسدار سید حمیدرضا هاشمی، پاسدار شهید محمدامین آذشکر و بسیجی شهید محمدامین عارفی به شهادت رسیدند و ۲۳ نفر مجروح شدند.»

منابع مختلف، آمار متفاوتی از قربانیان و مجروحان اعتراض‌های زاهدان اعلام کرده‌اند. کمپین فعالان بلوچ به نقل از منابع مردمی می‌گوید در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان، ۵۸ نفر کشته و بیش از ۲۷۰ تن زخمی شده‌اند. این کمپین پس از آن توانست هویت دست‌کم ۴۲ کشته و ۱۹۳ مجروح مردمی در اعتراض‌های زاهدان را تایید کند. این سازمان اعلام کرد که همچنان در تلاش است تا آمار مناطق دیگری که دسترسی به آن‌ها مقدور نبوده را جمع‌آوری کند.

جمهوری اسلامی دقایقی پس از انتشار فیلم‌هایی از این کشتار در شبکه‌های اجتماعی این اتفاق را حمله‌ای تروریستی خواند. خبرنگار صداوسیما در شبکه خبر ساعتی پس از این حادثه اعلام کرده بود که هم‌زمان با نماز جمعه عده‌ای به داخل کلانتری کوکتل ‌مولوتوف انداختند و شروع به تیراندازی کردند و ماموران انتظامی تنها از خود دفاع کرده‌اند. درحالی‌که خبرنگار صداوسیما اوضاع شهر را آرام توصیف می‌کرد، کماکان تا ساعاتی بعد درگیری مسلحانه در زاهدان ادامه داشت.

اما ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان، روایتی کمی متفاوت‌تری دارد؛ هرچند او هم حمله ابتدایی را از سوی مردم عنوان کرده بود. او جمعه‌شب در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «ابتدا این افراد اقدام به سنگ‌پراکنی و پس از مدتی برخی از افراد حاضر در این جمع اقدام به تیراندازی کردند و به قصد تصرف کلانتری حمله‌ور شدند. نیروهای انتظامی در واکنش به این حمله، اقدام متقابل کردند و به دفاع از کلانتری پرداختند که در این بین تعدادی از نیروهای نظامی، انتظامی و مردم مجروح شدند و تعدادی نیز در پی تیراندازی‌ها کشته شدند.»

خبرگزاری دویچه‌وله به نقل از یک منبع محلی که در مسجد مکی حضور داشته است، روایت دیگری را نقل می‌کند. این خبرگزاری نوشت: «بعد از نماز جمعه مردم بیرون از محل و جلوی کلانتری تجمع کردند که متاسفانه از داخل کلانتری تیراندازی مستقیم به مردم شروع شد و حتی مستقیما به افرادی که داخل محل نماز جمعه بودند و در حال نماز خواندن بودند شلیک شد و ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شاهد عینی ادامه می‌دهد نیروهای انتظامی و امنیتی با بی‌رحمی کامل و به‌صورت مستقیم افراد را هدف قرار دادند. به گفته این شاهد، اوضاع شهر زاهدان به شدت متشنج است و صدای تیراندازی در شهر شنیده می‌شود. ده‌ها نفر کشته و صدها تن مجروح شدند. یکی از کارکنان مدرسه دارالعلوم زاهدان هم گفت که جمعه‌شب صحن حوزه دارالعلوم مملو از جسد کشته‌شدگان بود و کسانی که اطراف مسجد مکی بودند مستقیما مورد اصابت گلوله قرار می‌گرفتند.

در جریان این تیراندازی، تعدادی از نیروهای انتظامی که با سلاح جنگی بالای ساختمان کلانتری و محوطه آن مستقر شده بودند، مردم را هدف قرار دادند. ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که این نیروها چند بار مردم را با مسلسل به رگبار می‌بندند.

از سوی دیگر خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داد که در جریان اعتراض‌های ۸ مهر و در تجمع نزدیک مسجد مکی زاهدان تیراندازی و درنتیجه سیدعلی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان کشته شد.

براساس این گزارش هم‌زمان با خشونتی که نیروی‌های انتظامی علیه معترضان اعمال می‌کردند، موسوی به ضرب یک گلوله از ناحیه سینه مجروح و پس از انتقال به بیمارستان درنتیجه این جراحت کشته شد.

پیوستن مردم چابهار و زاهدان به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از آن رخ داد که مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک، در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.

وب‌سایت حال‌وش بلوچستان اواخر شهریور گزارش داد که ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، حین بازجویی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو داور تجاوز کرده است. این خبرگزاری نوشت اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد فرمانده نیروی انتظامی چابهار در پرونده تجاوز، دو شاکی دیگر هم دارد. مردم زاهدان و چابهار در ویدیوهایی اعلام کردند که ضمن حمایت از مردم کردستان برای حمایت از ماهو داور و مهسا امینی به خیابان آمده‌اند.