دامنه اعتراض‌ها به حادثه تروریستی روز جمعه دشت برچی به هرات و بامیان کشیده شد

دختران دانشجوی دانشگاه هرات و بامیان روز یکشنبه تظاهرات کردند

ده‌ها تن از دانشجویان دختر دانشگاه هرات، صبح روز یکشنبه در اعتراض به حادثه تروریستی کابل تظاهرات کردند. در این حادثه تروریستی که در یک مرکز آموزشی رخ داد، بیش از ۶۰ دختر و پسر جوان کشته و حدود ۱۰۰ تن هم زخمی شدند.

اعتراض‌کنندگان صبح روز یکشنبه از دانشگاه هرات به سمت استانداری حرکت کردند.

سیمین (مستعار) یکی از شرکت‌کنندگان اعتراض روز یکشنبه هرات به ایندپندنت فارسی گفت:« از روز شنبه برنامه‌ریزی کردیم و در شبکه‌های اجتماعی فراخوان دادیم، با این حال و هرچند این فراخوان عمومی بود، اما مردان در این تظاهرات شرکت نکردند.»

تعدادی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات می‌گویند شمار محدودی از مردان جوان نیز با این اعتراض‌ها همراه شدند. تصاویر منتشر شده از اعتراض‌ها، عده‌ای مردان جوان را نشان می‌دهد که در پیشاپیش دختران دانشجو حرکت می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سیمین، تظاهرات با حضور دختران دانشجو و زنان از صحن دانشگاه هرات آغاز شد و اعتراض‌کنندگان به‌سوی ساختمان استانداری هرات حرکت کردند. آنان همچنین شعارهای «نسل‌کشی محکوم است»، «تحصیل حق ماست» و «سکوت خیانت است» را سر دادند، اما به گفته سیمین در نزدیکی ساختمان استانداری هرات، نیروهای طالبان مانع حرکت اعتراض‌کنندگان شدند و با شلیک هوایی و برخورد خشونت‌آمیز تظاهرات را برهم زدند. سیمین می‌گوید طالبان نه‌تنها هوایی، بلکه گاهی هم زمینی تیر شلیک می‌کردند.

او می‌گوید زمانی که می‌خواست از تیراندازی طالبان فیلمبرداری کند، یک طالب به زیر پایش شلیک کرده است.

در همین حال منابع محلی می‌گویند که طالبان تعدادی از مردان جوان را که با اعتراض‌های هرات همراه شده بودند، بازداشت کرده‌اند.

در همین حال گفته می‌شود دختران دانشجو در شهر بامیان نیز روز یکشنبه دست به تظاهرات زدند. آنان نیز با محکوم کردن حمله تروریستی روز جمعه، کشتار هزاره‌ها را مصداق نسل‌کشی دانستند و از جامعه جهانی خواستند تا مانع نسل‌کشی هزاره‌ها شود.

اعتراض زنان و دختران در هرات و بامیان، در ادامه تظاهرات کابل صورت گرفت. گروهی از زنان و دختران روز شنبه در شهر کابل در محکومیت نسل‌کشی هزاره‌ها، دست به راهپیمایی زدند. این اعتراض‌ها با برخورد خشونت‌آمیز طالبان روبرو شد و تعدادی از دختران معترض نیز بازداشت شدند. گفته می‌شود با میانجی‌گری ریش‌سفیدان محلی، این دختران در شهر کابل دوباره آزاد شده‌اند.