ادامه واکنش‌ها به حمله تروریستی به آموزشگاه کاج در غرب کابل

محمد محقق از لزوم آغاز مقاومت هزاره‌ها و محب از توطئه آغاز جنگ قومی خبر می‌دهند

مارشال دوستم رهبر حزب جنبش اسلامی نیز در پیامی از گرفتن انتقام خون دختران هزاره سخن زده است-AFP

حمله تروریستی جمعه به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل، همچنان با واکنش‌های تندی روبرو است. یک تروریست، صبح جمعه ۳۰ سپتامبر، با حمله به آموزشگاه کاج، ده‌ها دانش آموز را در کلاس آمادگی برای آزمون کنکور هدف قرار داد.

هرچند آمار رسمی طالبان کشته شدن ۱۹ تن و آمارهای رسانه‌ای نیز کشته شدن ۳۵ تن را گزارش داده‌اند، اما شاهدان عینی و خانواده‌های کشته‌شدگان می‌گویند بیش از ۶۰ تن در این حمله کشته شده‌اند. تنها در یک گورستان بیش از ۳۰ جسد به خاک سپرده شده است.

علاوه بر واکنش‌های بین‌المللی، تعدادی از رهبران احزاب سیاسی و سیاست‌مداران افغانستان نیز به این حادثه واکنش نشان داده‌اند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی که خود را رهبر هزاره‌ها نیز می‌داند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی افغانستان اینترنشنال به‌صورت تلویحی اجازه آغاز مقاومت هزاره‌ها مقابل طالبان را صادر کرد.

او گفت کارد به استخوان مردم رسیده است و فکر می‌کند که زمان آن است که هزاره‌ها هم دست به مقاومت بزنند. او گفت به کسانی که می‌خواهند مقاومت کنند اجازه می‌دهد که وارد عمل شوند. محقق گفت که بر اساس اطلاعاتی که به او رسیده است در این حمله ۵۴ تن کشته و ۱۰۰ تن زخمی شده‌اند.

در همین حال مارشال دوستم، رهبر حزب جنبش اسلامی نیز در توییترش از گرفتن انتقام خون دختران هزاره نوشت «بار دیگر کودکان معصوم هزاره در داخل یک مرکز آموزشی در غرب کابل دسته‌جمعی به دست انتحاری‌های بدون لجام گروه‌های تروریستی طالب-حقانی که غاصبانه خود را بر مقدرات مردم حاکم ساخته‌اند قتل‌عام شدند. به کاج‌های غلتیده در خون قسم که این خون‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال حمدالله محب، مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان نیز در صفحه توییترش به این حمله انتحاری واکنش نشان داد و آن را توطئه‌ای برای آغاز جنگ قومی دانست.

محب نوشت:« من از حملات مداوم به دانش‌آموزان در غرب کابل به شدت ناراحتم، این عمل بخشی از یک توطئه منطقه‌ای برای آغاز جنگ‌های قومی و مذهبی در افغانستان است. در گذشته این حملات با همکاری تعدادی از طالبان صورت می‌گرفت، اکنون که طالبان مانع وقوع چنین حملاتی نمی‌شوند، نشان می‌دهد که آنان هم بخشی از این توطئه‌اند.»

مراکز دیپلماتیک افغانستان در کشورهای مختلف که پس از سقوط جمهوری همچنان ماموریتشان را انجام می‌دهند، نیز با انتشار بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کردند.

در این بیانیه، حمله روز جمعه به آموزشگاه کاج، یک جنایت ضد بشری خوانده شد. در این بیانیه همچنین آمده است که حمله روز جمعه نشان داد طالبان از تامین امنیت شهروندان افغانستان کاملا ناتوان ‌است. این اعلامیه حمله انتحاری به آموزشگاه کاج را یک نسل‌کشی عامدانه دانست و آن را برخلاف تمامی ارزش‌های اسلامی، انسانی و حقوق بشری عنوان کرد.

محی‌الدین مهدی، از سیاست‌مداران افغان و نماینده پیشین مجلس در افغانستان نیز در توییترش نوشت داعش اصلا موافق کوچ اجباری یا کشتار تحصیلکرده‌های هزاره‌ها نیست. این کار خود طالبان است که روند هزاره‌ستیزی را که از زمان امیر‌عبدالرحمن خان در ۱۵۰ سال قبل آغاز شده بود، همچنان ادامه می‌دهند.

سازمان‌ها و چهره‌های مطرح بین‌المللی نیز حادثه خونین آموزشگاه کاج را محکوم کردند. دبیر کل سازمان ملل متحد، شورای امنیت‌، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای دیگر نیز حمله خونین آموزشگاه کاج را محکوم کردند.

برخلاف حملات دیگر از این نوع که داعش مسئولیت آن را بر عهده می‌گرفت‌،  تاکنون هیچ گروهی رسما مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است‌، اما این احتمال وجود دارد که این حمله را نیز داعش انجام داده باشد. هرچند بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی باور دارند که در پشت تمامی این حملات که هزاره‌ها را هدف قرار می‌دهد‌،  طالبان دخیل است.