پزشک محقق نشانگان هاوانا خودش قربانی آن بود؛ «باورم نمی‌شد»

اولین عوارض در سال ۲۰۱۶ گزارش شد

دکتر پل اندروز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه گفت در سال ۲۰۱۷  وارد هاوانا شد تا در مورد این بیماری تحقیق کند - kesq

پزشکی که برای بررسی یک دسته بیماری مرموز اعصاب به میان آمریکایی‌های مقیم کوبا فرستاده شده بود، گفته خودش هم از ابتلا به «نشانگان هاوانا» شگفت‌زده شده است.

دکتر پل اندروز روز یکشنبه با نام مستعار با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد و گفت در سال ۲۰۱۷ که وارد هاوانا شد تا برای سیا (CIA) در مورد این بیماری تحقیق کند، وقتی دچار زنگ زدن گوش، تهوع و  گیجی شد گمان می‌کرد «خواب می‌بیند».

دکتر اندروز با یادآوری اولین شب اقامت در کوبا گفت «دقیقه‌ای بر لبه تخت نشستم و دیدم اوضاع مدام بدتر می‌شود. دیدم واقعا باورم نمی‌شود و کم‌کم فکر کردم نکند خواب می‌بینم؟ ابدا نمی‌فهمیدم جریان چیست.»

دکتر اندروز که شک کرده بود شاید عوارض نوعی حمله صوتی است -عاملی که از آن زمان تاکنون تا حد زیادی منتفی شده است- گفت ۴۵ دقیقه هدفون به گوش در حمام اتاق هتل ماند، اما همچنان شاهد علائم مرتبط با «نشانگان هاوانا» بود.

 همان‌طور که وسایلش را جمع می‌کرد تا برود، حمام هتل را «دست‌کم چهار یا پنج بار» وارسی کرد تا مطمئن شود مسواکش را برداشته است.در این حین، همچنان گوشش زنگ می‌زد، دچار تهوع و گیجی بود و تعادل نداشت که به گفته خودش «بسیار عجیب» بود.

این پزشک سازمان سیا گفت وقتی به خانه‌اش در فلوریدا رسید از یکی از پزشکانی کمک خواست که با او در مداوای قربانیان پیشین «نشانگان هاوانا» همکاری کرده بود، نشانگانی که اولین بار در سال ۲۰۱۶ در کارمندان آمریکایی مقیم کوبا مشاهده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن امسال، وزارت امور خارجه با پرداختن نفری حدود ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار دلار به ترتیب به کارکنان فعلی و پیشین و خانواده‌هایشان که برخی از آنان همچنان دچار این علائم بودند موافقت کرد.

دکتر اندروز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت از سال ۲۰۱۷ که برای تحقیقات به کوبا رفت دچار علائم درازمدت، ازجمله مشکلاتی در حفظ تعادل و بینایی نیز شده است که موجب اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره‌اش می‌شود.

او گفت: «کار به‌جایی می‌رسد که آدم دیگر نمی‌خواهد از خانه بیرون برود، چون فکر می‌کند فایده‌اش چیست؟ می‌خواهم بروم فلان کار را انجام دهم، اما می‌دانم حالم بد می‌شود. دلم نمی‌خواهد حالت تهوع بگیرم. نمی‌خواهم مدام زمین بخورم.»

طی شش سالی که از نخستین گزارش‌ها در مورد نشانگان هاوانا می‌گذرد اتفاق‌های مشابهی در سفارت‌خانه‌ها و ساختمان‌های ایالات متحده در سراسر جهان رخ داده است، به‌طوری‌که حدود ۲۰۰ نفر یا بیش‌تر دچار علائم مرتبط با «نشانگان هاوانا» شده‌اند.

طبق گزارش موقت منتشر شده در اوایل امسال بعید است روسیه یا سایر دشمنان خارجی منشا این بیماری باشند و محققان و مقام‌های دولتی نتوانسته‌اند مشخص کنند علت این آسیب‌های مغزی (گاهی) طولانی‌مدت چه بوده است.

در ضمن برخی شایعه کردند پای حمله مایکرویوی یا صوتی در میان است که هنوز تایید نشده است و بسیاری هم واکنش دولت ایالات متحده در مورد نگرانی‌های مطرح شده راجع به این معضل را به باد انتقاد گرفته‌اند.

دکتر اندروز در مورد به صدا درآمدن زنگ این هشدار در پنج سال قبل گفت: «روایت در مسیر اشتباهی افتاده بود و اهمیتی نداشت من چه کردم یا به مردم چه گفتم. درواقع تا همین امروز هم کارهای زیادی انجام گرفته است که طبق معیارهای من مناسب به نظر نمی‌رسد.»

او افزود: «شخص دیگری در مقطعی به من گفت فکر می‌کند ضربه‌ای خورده است و چیزهایی می‌شنود یا دردی در گوش حس می‌کند و من گفتم می‌خواهی این موضوع را گزارش بدهی؟ در جواب گفت به‌هیچ‌وجه.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده قول داده است تحقیق در مورد این بیماری ادامه یابد. او طبق گزارش آسوشیتد‌پرس اوایل امسال در برلین گفت: «هیچ شکی ندارم که این افراد واقعا دچار این عارضه شدند، علائمش را داشتند و درد کشیدند.»

بلینکن در ماه ژانویه گفت: «باز هم  با تمام منابعی که بتوانیم تامین کنیم همچنان هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم تا سر دربیاوریم چه شده است، چرا این اتفاق افتاده و چه کسی مسئول آن می‌تواند باشد. همه راه‌ها را امتحان خواهیم کرد.»

مصاحبه با دکتر اندروز پیش‌درآمد برنامه ویژه سی‌ان‌ان در مورد نشانگان هاوانا بود.

ایندیپندنت برای پرسیدن نظر وزارت خارجه با آن‌ها تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان