ایرانیان روز شنبه در شهرهای اروپا و آمریکا تظاهرات می‌کنند

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایرانیان ساکن خارج از کشور روز اول اکتبر، تجمع‌هایی در شهرهای اروپا و آمریکا برگزار خواهند کرد

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، قرار است ایرانی‌های خارج از کشور در روز شنبه، ۱ اکتبر ۲۰۲۲، در شهرهای مختلف کشورهای اروپایی و آمریکایی تجمع‌هایی در حمایت از مردم معترض داخل ایران و در مخالفت با جمهوری اسلامی برگزار کنند. 

بر اساس اعلان‌های منتشر شده در این زمینه شهرهای لندن، وین، پراگ، ورشو، مادرید، هامبورگ، کلن، هلسینکی، زوریخ، لیسبون، سیدنی، رم، فرانکفورت، کپنهاک، منچستر، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، سیاتل، نیویورک، شیکاگو، واشینگتن‌دی‌سی، ونکوور، اتاوا، مونترال، دالاس و هیوستون برخی از مهمترین شهرهای کشورهای غربی هستند که مردم ساکن آنها در روز اول اکتبر، به نشان همبستگی با مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، تجمع‌هایی برگزار خواهند کرد. 

جدای از شهرهای مذکور، جامعه ایرانی ساکن توکیو، پایتخت ژاپن، نیز در روز اول اکتبر تجمعی علیه جمهوری اسلامی برگزار خواهند کرد. این تجمع مثل باقی تجمع‌ها در روز شنبه برگزار خواهد شد. 

پیش از این جامعه ایرانیان خارج از کشور در هفته گذشته نیز تجمعاتی را در شهرهای مختلف کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار کرد که در میان آنها تجمع‌ شهرهای برلین، استکهلم و سانفرانسیسکو در زمره پرجمعیت‌ترین‌ها بودند. 

بر اساس گزارش تهیه شده از سوی شبکه خبری فاکسِ آمریکا، بیش از ۶ هزار نفر در تجمع شهر سانفرانسیسکو شرکت کردند و با حضور در کنار یکدیگر زنجیره‌ای انسانی تشکیل دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامران امین‌طاهری، یکی از برگزارکنندگان تجمع سانفرانسیسکو، به شبکه خبری فاکس گفت: «همه اینجا هستند به‌خاطر مردم ایران؛ آنها آنچه بر مردم ایران می‌گذرد را می‌بینند.» یکی دیگر از افراد حاضر در زنجیره انسانی پل گلدن‌گیت نیز به این شبکه خبری گفت:«در ۴۳ سال گذشته قوانین شریعت بر ایران حاکم بوده است، [اما] حالا زمان آن رسیده است که مردم بگویند آن را نمی‌خواهند.»

در جریان تجمع‌های برگزار شده از سوی ایرانیان ساکن خارج از کشور در هفته گذشته، برخی چهره‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی نیز حضور داشتند. به‌عنوان مثال شاهزاده رضا پهلوی، در روز شنبه، ۲ مهر ۱۴۰۱، با حضور در تجمع ایرانیان در شهر واشینگتن دی‌سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، همبستگی خود با مردم معترض داخل ایران را نشان داد. 

عکس از ایندیپندنت فارسی

پیش از این، و همزمان با حضور ابراهیم رئیسی در شهر نیویورک، گروهی از ایرانیان تجمعی در اعتراض به حضور رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ترتیب دادند که برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی، از جمله داریوش اقبالی، ابراهیم حامدی و مسیح علینژاد، در آن شرکت کردند و به سخنرانی پرداختند. 

از سوی دیگر بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، برخی تجمع‌های اعتراضی اجتماع ایرانیان ساکن خارج از کشور صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز نیز بود. به‌عنوان مثال پس از آنکه ایرانیان ساکن پاریس تلاش کردند تا به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در این شهر وارد شوند، با مقاومت پلیس فرانسه مواجه شدند. در این درگیری‌ها پلیس فرانسه با شلیک گاز اشک‌آور و توسل به ضرب‌وشتم، تلاش کرد تا معترضان را از نزدیک شدن به ساختمان سفارتخانه منع کند. 

در دیگر تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در این زمینه، درگیری‌های میان مخالفان و موافقان جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود که یکی از پر بازدیدترین‌های آن به درگیری میان گروهی از مخالفان با یکی از طرفداران حکومت ایران در لندن مربوط می‌شود.