دوازدهمین روز خیزش مردم ایران؛ ایستاده در برابر سانسور و سرکوب

سرکوب‌ها و تهدید‌ها تاکنون نتوانسته‌اند مردم معترض ایران را به خانه‌ بازگردانند

خیزش سراسری مردم ایران با وجود قطعی اینترنت، بازداشت‌ها و سرکوب‌های میدانی، به دوازدهمین روز خود وارد شد.

در این روز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با انکار وقایع ۱۲ روز گذشته، همسو با ماشین تبلیغات نظام، مدعی شد که برخی تصاویر که از ایران پخش می‌‌شوند، «ساختگی»اند.

روزنامه دنیای اقتصاد هم گزارش کرد که فیلتر اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران به احتمال بسیار فراوان ادامه خواهد یافت. این روزنامه همچنین این احتمال را مطرح کرد که «دستور حذف این دو برنامه‌ از استورهای ایرانی مانند بازار» صادر شده باشد.

با وجود این، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، اعلام کرد تاکنون «درباره فیلترینگ دائمی اینستاگرام جلسه‌ای تشکیل نشده است».

این در حالی است که وب‌سایت دیجیاتو از فیلتر پیام‌رسان وایبر در ایران خبر داد. اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ‌استور از دیگر شبکه‌های فیلترشده در یک هفته گذشته اعلام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر اعمال محدودیت‌های شدید در حوزه ارتباطات و اینترنت، فشار‌ها بر فعالان هنری، مدنی و چهره‌های سرشناس را هم تشدید کرده‌اند و تلاش می‌کنند مانع از برگزاری تجمع‌های میدانی شوند. در این زمینه، اخباری مبنی بر بازداشت حامد بهداد، بازیگر سینما، منتشر شد که تاکنون مرجعی رسمی آن را تایید نکرده است.

بابک کریمی، بازیگر و تدوین‌گر سینما، هم اعلام کرد که نهادهای امنیتی به او اخطار داده‌اند درباره خیزش سراسری مردم ایران در رسانه‌های اجتماعی پستی منتشر نکند.

با وجود این، گروهی از فعالان کارگری هفت تپه سر مزار مهسا امینی رفتند و با خانواده او دیدار کردند. این فعالان کارگری «با مردم دردمند و معترض و جان‌به‌لب‌رسیده امروز ایران» اعلام همبستگی کردند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل و نهاد ویژه سازمان ملل در حوزه زنان هم در واکنش به ادامه سرکوب معترضان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حقوق آن‌ها را رعایت کنند.