فرمانده پیشین سپاه: مرگ مهسا امینی به دلیل «آسیب به جمجمه» بود

«مردم دیگر جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند»

محمدباقر بختیار، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، با انتشار یک فایل صوتی فاش کرد که دلیل به کما رفتن و کشته شدن مهسا امینی «آسیب به جمجمه» بوده است.

مقام‌های فراجا از جمله حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران مدعی‌اند که هیچ ضربه‌ای به مهسا امینی وارد نشده است، اما امجد امینی، پدر مهسا امینی، این اظهارات را تکذیب کرده و گفته است که به نقل از یک فرد بازداشت‌شده، نیروهای گشت ارشاد حین بازداشت مهسا، به سر او ضربه وارد کرده‌اند و «با وسایل مختلف» با مهسا «برخورد فیزیکی» کرده‌‌اند.

پدر مهسا امینی تاکید کرد که کبودی‌های بدن دخترش ناشی از ضرب و جرح بوده و مقام‌های انتظامی در این‌ پرونده دروغ می‌گویند و می‌خواهند واقعیت را پنهان کنند.

محمدباقر بختیار، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، با انتشار فایل صوتی گفت که تشخیص پزشکی قانونی ایران درباره دلیل به کما رفتن و مرگ مهسا امینی وارد شدن آسیب به جمجمه این دختر ۲۲ ساله بوده است.

پزشکی قانونی ایران که زیرمجموعه قوه قضائیه است، پیش از این، بارها در مورد کشته شدن فعالان سیاسی و مدنی و همچنین شهروندان در پرونده‌هایی که مورد توجه افکار عمومی بوده است، نتایجی را اعلام کرده که مورد قبول مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی باشد و هنوز مشخص نیست در مورد مهسا امنیتی تشخیص پزشکی و تخصصی اعلام خواهد شد یا گزارشی مطابق میل و نظر مقام‌های حکومتی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدباقر بختیار که از او به‌عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در دوره جنگ و همچنین از بنیانگذاران نیروی دریایی سپاه نام برده می‌شود، نیز در فایل صوتی خود گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا واقعیت نحوه کشته شدن مهسا امینی را لاپوشانی و پنهان کنند.

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران با تاکید براینکه «این اطلاعات به وسیله انسان‌های با وجدان داخل سیستم به بیرون درز می‌کند»، افزود: «بنا به گفته منابع موثقی که در جریان پرونده مهسا امینی قرار دارند، هنگامی که این دختر جوان از بازداشتگاه گشت ارشاد در وزرا به بیمارستان کسری منتقل شد، پزشکان برای کنترل خونریزی داخلی او ابتدا طحال آسیب‌دیده‌اش را خارج کردند، اما مهسا امینی به‌دلیل آسیب وارده به جمجمه‌اش به کما رفت و سپس جان خود را از دست داد.»

بختیار جمهوری اسلامی را نظامی «جاه‌طلب، قدرت‌طلب بی‌هویت» و «غیر پاسخگو» نامید و گفت مقام‌های جمهوری اسلامی باید بلافاصله مسئولیت کشته شدن مهسا امینی را می‌پذیرفتند و غذرخواهی می‌کردند.

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران گفت رسم دوره سی‌وچند ساله رهبری علی خامنه‌ای این است که پاسخگو نباشد، همان‌طور که در مورد دیگر کشته‌شدگان پاسخگو نبوده‌اند.

بختیار در ادامه به کشته شدن زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی که به تهران سفر کرده بود، و همچنین ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس، در حین بازداشت به دست نیروی انتظامی اشاره کرد.

او در ادامه گفت که چندین نفر در سال ۱۳۷۸، صدها نفر در سال ۱۳۸۸ و صدها نفر دیگر از معترضان در سال ۱۳۹۶ و به‌ویژه بعد از گرانی بنزین در آبان ۱۳۹۸، کشته شدند ولی گوش شنوا و مسئولیت‌پذیری در جمهوری اسلامی وجود ندارد و مقام‌های این حکومت نمی‌توانند صادقانه با مردم کنار بیایند.

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران تاکید کرد که جمهوری اسلامی پس از ریختن خون مهسا امینی و پاسخ‌گو نبودن در قبال آن، بیش‌ازپیش دچار «بحران مشروعیت» شده است.

بختیار افزود که سران جمهوری اسلامی در هر مقطعی برای برون‌رفت از بحران‌ها، فقط از زور و زر و تزویر استفاده می‌کنند، اما هیچگاه حاضر نیستند حقوق مردم را تامین کنند.

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران همچنین گفت که وقتی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در ملاءعام زنان و جوانان را با خشونت مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند، معلوم است که در خلوت با آن‌ها چه کار می‌کنند.

محمدباقر بختیار در بخشی از این فایل صوتی با ابراز شرمندگی از اینکه «در دوره‌هایی با آرمانگرایی به‌دنبال بقای این نظام» بوده است، گفت: «ما نمی‌دانستیم کسانی می‌آیند و از همه دستاوردهای مردم به نفع خودشان سوءاستفاده می‌کنند.»

این فرمانده پیشین سپاه پاسداران با اشاره به گسترش و ادامه اعتراض‌های ضدحکومتی، به شعارهای مردم معترض علیه علی خامنه‌ای نیز اشاره کرد و گفت که رویکرد مردم اعتراضی و شعارشان علیه علی خامنه‌ای است و مردم دیگر جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند.