نامه ده‌ها تن از دانشگاهی‌های جهان: صدای انقلاب زنان ایران را بشنوید

جودیت باتلر، ژاک رانسیر و آنجلا دیویس، در شمار گروهی هستند که از مبارزات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند

ده‌ها تن از دانشگاهی‌ها، پژوهش‌گران و فعالان اجتماعی بین‌المللی، با انتشار نامه‌ای جمعی ضمن حمایت قاطع از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، خواهان پایان دادن به سرکوب‌‌های سیاسی و گذار از حکومت دینی خشونت‌‌گرا در ایران شدند.

جودیت باتلر، ژاک رانسیر و آنجلا دیویس، در شمار ده‌ها استاد، نویسنده و فعال اجتماعی سرشناسی‌اند که این نامه جمعی را در دفاع از مبارزات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی امضا کرده‌اند.

به‌نوشته امضاکنندگان این نامه جمعی، در برابر ترور و سرکوب حکومت ایران، جهان شاهد یک «انقلاب فمینیستی» در ایران است که از خشم قتل مهسا (ژینا) امینی شعله‌ور شده است.

نویسندگان این نامه جمعی، در بخش دیگری از بیانیه خود با عنوان «به‌صدای یک انقلاب فمینیستی در ایران گوش دهید» با اشاره به گستره سرکوب‌های خشونت‌آمیز نظام جمهوری اسلامی، به مقاومت زنان ایران و آتش زدن نمادهای «حجاب اجباری» در تظاهرات‌های روزهای اخیر ایران اشاره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته نویسندگان این نامه جمعی، با وجود گستردگی و اهمیت خیزش اعتراض مردم ایران و خواست‌های فمینیستی مطرح‌شده، هنوز جامعه دانشگاهی و فعالان اجتماعی جهان به‌درستی صدای اعتراض‌های ضدحکومت دینی ایران را نشنیده‌اند.

به‌باور نویسندگان این نامه، جامعه روشنفکری و دانشگاهی‌های غرب تحت تاثیر گفتار‌های بیگانه‌هراسی، نژادپرستانه و مسائل چندوجهی مانند «حجاب» را به مسائل «فرهنگی» تقلیل داده‌اند و برداشت و درک درستی از تحولات و خواست‌های مطرح‌شده در ایران ندارند.

امضا‌کنندگان این نامه جمعی، در بخش آخر متن خود خواهان تقویت همبستگی‌های بین‌المللی با زنان  و سایر گروه‌های به حاشیه‌رانده‌شده در ایران شدند.

طی روزهای گذشته بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی و چهره‌های هنری و فرهنگی سرشناس جهان نیز با نام آوردن از مهسا امینی از مبارزات مردم ایران و اعتراض‌های ضد حکومتی فعلی حمایت کردند.

بیشتر از جهان