خانه علی کریمی پلمب و سپس فک پلمب شد

علی کریمی، ستاره سرشناس فوتبال، سال‌ها است که در کنار مردم ایران و اعتراض‌ها آنان ایستاده است

مواضع علی کریمی در انتقاد به شیوه حکمرانی روحانیون حاکم بر ایران به مذاق مقام‌های جمهوری اسلامی خوش نیامده است- نواندیش

خانه علی کریمی، فوتبالیست سرشناس و بازیکن سابق تیم ملی ایران، واقع در لواسان که بدون سربرگ، مهر و اطلاعیه رسمی دادستانی لواسانات پلمب شده بود، فک پلمب شد.

 دوشنبه شب، چهارم مهر، تصاویری از محاصره و پلمب ویلای شخصی علی کریمی در رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد جلو این ملک خصوصی بلوکی سیمانی قرار داده شده است. مقابل این ملک اطلاعیه‌ای هم نصب شده بود که نشان می‌داد مراحل قانونی پلمب طی نشده است و بیشتر به یک بنر تبلیغاتی شباهت داشت.

ساعاتی پس از نصب این اطلاعیه، تصاویر دیگری منتشر شد که نشان می‌دهد این بنر و بلوک‌ سیمانی از مقابل این ملک برداشته شده است. در این تصاویر، افرادی دیده می‌شوند که با جرثقیل در حال برداشتن این بلوک‌های سیمانی‌‌اند.

علی کریمی، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران، پس از انتشار خبر کشته شدن مهسا امینی که گشت ارشاد تهران او را بازداشت کرده بود، در رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های انتقادی و اعتراضی متعددی منتشر کرد که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت. این پیام‌ها حاوی انتقاد و اعتراض به نحوه حکمرانی در ایران و حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم‌اند.

گروهی از رسانه‌ها و مقام‌های تندرو در جمهوری اسلامی در واکنش به این مواضع کریمی، خواستار توقیف اموال او شدند. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس، یکی از همین افراد است. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران هم در ۱۰ روز گذشته، برای ساکت کردن کریمی تلاش‌های گسترده‌ای آغاز کردند و حتی خبرگزاری فارس علیه این ستاره سابق فوتبال ایران کارزاری به راه انداخت.

علی کریمی در واکنش، شامگاه دوشنبه، چهارم مهر، یک نظرسنجی ۲۴ساعته در حساب توییتر خود قرار داد و نظر مردم را درباره حمایت‌هایش از اعتراض‌های سراسری در ایران جویا شد. تا زمان تنظیم این گزارش (۱۱ ساعت باقی‌مانده به پایان نظرسنجی) دست‌کم ۵۶۰ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها گفته‌اند این اقدام کریمی را درست می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش نظرات این نظرسنجی، بیش از ۴۰ هزار نظر نوشته شده که موضوع اغلب آن‌ها تعریف و تمجید از علی کریمی و حمایت از او است.

در روز‌های اخیر، علاوه بر مردم عادی، گروهی از ورزشکاران نیز به موج حمایت از علی کریمی پیوستند و همسو با او از اعتراض‌های سراسری پشتیبانی کردند. کریمی باقری، همبازی سال‌های دور علی کریمی در تیم ملی فوتبال ایران، از جمله کسانی است که با انتشار پستی در اینستاگرام چنین نوشت: «علی کریمی نه خائن است نه وطن‌فروش، بلکه یک میهن‌پرست باشرف است. قابل توجه مردک پاچه‌خار که می‌خواست کاخ سفید را حسینیه کنه.»

اشاره باقری به سخنرانی چندی قبل حسن عباسی، از چهره‌های تندرو حکومتی، است که پیش علیه فوتبالیست‌ها و خانواده‌های آن‌ها سخنرانی کرده بود.

مجتبی محرمی، یکی دیگر از فوتبالیست‌های سابق ایران، هم در پیامی اینستاگرامی نوشت: «اومدم بگم علی کریمی تنها نیست. علی عاشق ایران و مردم ایرانه. از مشکلات مردم حرف زده. علی اسطوره ملت ایران شده، چه بخواهید، چه نخواهید.»

علی کریمی، از نامدارترین چهره‌های تاریخ فوتبال ایران، در ۱۰ روز اخیر، حامی و همراه خیزش سراسری مردم ایران بوده و در واکنش به تهدید‌های مقام‌های جمهوری اسلامی هم نوشته که اگر خانه‌ای را که با سال‌ها زحمت ساخته است، از او بگیرند، پاسخ او این است: «فدای سر مردم.»

کریمی پس فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان نیز تمام‌قد کنار مردم ایستاد و از اعتراض‌های عمومی دفاع کرد؛ اما در همان زمان هم روزنامه کیهان به این فوتبالیست محبوب حمله و او را «بی‌سواد» خطاب کرد.

ایستادن کنار مردم برای افراد مشهوری که داخل ایران زندگی یا به ایران رفت‌وآمد می‌کنند، همواره حاشیه‌هایی به همراه داشته است؛ نمونه‌ آن اخراج وریا غفوری از تیم استقلال بود.  شمار زیادی از چهره‌های معروف برای در امان ماندن از این گزندها، از درافتادن با حکومت پرهیز می‌کنند؛ اما افرادی همچون علی کریمی که خودی‌های حکومت این روزها او را «خائن، تجزیه‌طلب و اغتشاشگر» نامیده‌اند، ایستادن کنار مردم را برگزیده‌اند.