حمله کیهان به علی کریمی: می‌خواهد سگ‌پروری را ترویج دهد

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال با تقدیر از سگ‌های زنده‌یاب، به حکومت ایران کنایه زده بود

علی کریمی روز چهارشنبه ۴ خرداد، در استوری اینستاگرامش و صفحه توییترش عکسی از سگ‌های زنده‌یاب در کنار ساختمان فروریخته متروپل آبادان را منتشر کرد‌ـ توییتر alikarimi_ak8@

استوری جنجالی علی کریمی، پیشکسوت فوتبال ایران، و کنایه تندوتیز او به مسئولان و قوانین حیوان‌ستیز در جمهوری اسلامی ایران حامیان حکومت و روزنامه کیهان را عصبانی کرد.

علی کریمی روز چهارشنبه ۴ خرداد، در استوری اینستاگرامش و صفحه توییترش عکسی از سگ‌های زنده‌یاب در کنار ساختمان فروریخته متروپل آبادان را منتشر کرد و نوشت: «تا دیروز نجس بودید؛ ولی شماها از خیلی‌ها تمیزتر و با‌معرفت‌ترید.» 

او با این استوری از یک سو به ممنوعیت نگهداری سگ‌ها در خانه‌ و آوردن آن‌ها به خیابان‌ها اعتراض کرد و از طرفی به ناتوانی و ناکارآمدی مسئولان حکومتی در حوادثی مثل متروپل آبادان کنایه زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار این استوری، افرادی که گفته می‌شود «لشکر سایبری» حکومت در فضای مجازی‌اند، در اقدامی هماهنگ به کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال حمله کردند. روزنامه کیهان هم که از استوری علی کریمی عصبانی شده بود، روز پنجشنبه در گزارشی، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران را به «ترویج فرهنگ نامانوس سگ‌پروری» و «اظهار فضل احمقانه» متهم کرد.

در حالی‌ که بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی استوری علی کریمی را بازنشر کردند و با این کار بر آن مهر تایید زدند، روزنامه کیهان مدعی شد که کاربران در پاسخ به او گفته‌اند: «احکام دقیق اسلام در خصوص نجاست سگ و تاکید بر جلوگیری از ورود این حیوان به محیط زندگی و محل خواب که امروز حقانیت علمی آن در دنیا اثبات شده است، به استفاده از سگ در عملیات تجسس یا مثلا استفاده از سگ‌های گله چه ربطی دارد؟»

این روزنامه زیر نظر علی خامنه‌ای در ادامه، سگ‌ها را با دیگر حیوانات مقایسه کرد و نوشت: «آیا مثلا چون اسب و الاغ هم در بیرون خانه خدمات مفیدی دارند، باید آن‌ها را وارد آپارتمان و محل زندگی خود کنیم؟»

نویسنده روزنامه کیهان، که به نظر می‌رسد درباره حیوانات خانگی اطلاعات زیادی ندارد، در ادامه مطلب، علی کریمی را به اظهارنظر درباره موضوعی که در آن «تخصص ندارد» متهم کرد.

از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نگهداری از سگ‌ در خانه و گرداندن آن‌ در خیابان «ترویج فرهنگ غرب» است و به همین دلیل، با آن مبارزه می‌کنند. نیروی انتظامی حتی برای «سگ‌گردانی در خودرو» نیز مجازات‌ و جریمه‌هایی تعیین کرده است. حیوانات خانگی در ایران اجازه ندارند به پارک‌ها و معابر شهری وارد شوند و حتی نگهداری آن‌ها در آپارتمان‌ هم جرم است.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید بانفوذ در حکومت ایران، پیش‌تر در پاسخ به استفتایی درباره «سگ‌گردانی» و «نگهداری سگ در آپارتمان» گفته بود: «لازم است مجلس قوانینی تصویب کند تا برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب در جامعه اسلامی، نگهداری سگ‌های آپارتمانی و سگ گردانی ممنوع شود.»

روزنامه کیهان در گزارش اخیرش، به علی کریمی و دیگر کاربران رسانه‌های اجتماعی تاخت اما به قوانین ضد حقوق حیوانات در جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای نکرد و مدعی شد که در حوادثی مثل سیل و زلزله از سگ‌های زنده‌یاب و جست‌وجوگر استفاده شده است.

این روزنامه مدعی شد که سگ‌های خانگی ‌نمی‌توانند اجساد را زیر آوار پیدا کنند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته، منابع محلی از آبادان خبر دادند که مردم برای نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند، سگ‌های خانگی خود را به محل حادثه برده‌اند. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز همچون علی کریمی به قوانین ضد حقوق حیوانات در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کردند؛ اما نویسنده روزنامه کیهان در گزارش خود مدعی شد: «چطور ممکن است و با کدام منطق علمی یک سگ خانگی می‌تواند کاری همچون تجسس زیر آوار برای کشف اجساد یا افراد گرفتار را انجام دهد؟»