زنجیره انسانی شش‌هزار نفره ایرانیان شمال کالیفرنیا بر پل گلدن‌گیت

«به امید این که حکومت در ایران تغییر کند، به امید آزادی»

پل معروف گلدن‌گیت شامگاه یک‌شنبه مملو از ایرانیان آمریکایی بود که در همبستگی با اعتراض‌های سراسری مردم در ایران، علیه حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

شبکه خبری فاکس آمریکا در گزارشی از این رویداد همراه با ویدیویی که منتشر کرده، نوشته است که شماری از شرکت‌کنندگان تابلوهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود «جان ایرانی‌ها مهم است».

این شعار از شعار «جان سیاهان مهم است» الهام گرفته که پس از مرگ جورج فلوید در آمریکا موجی از اعتراض‌های مدنی در آمریکا و جهان را ایجاد کرد. فاکس نوشته که اکنون قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد در تهران، چنان که ایرانی‌های آمریکایی گفته‌اند، مانند همان لحظه جورج فلویدی در آمریکا است.

برگزارکنندگان تجمع عصر یکشنبه بر گلدن‌گیت گفتند که بیش از شش هزار نفر، که عمدتا ایرانی-آمریکایی بودند در آن شرکت داشتند.

کامران امین‌طاهری، از برگزارکنندگان رویداد به فاکس گفت: «همه اینجا هستند به خاطر مردم ایران. آنها آنچه که بر مردم ایران می‌گذرد را می‌بینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشته شدن مهسا امینی موجب بروز موجی از تظاهرات اعتراضی در سراسر ایران شد و به تبع آن، ایرانیانی که در چهار دهه استقرار جمهوری اسلامی در ایران در شرق و غرب کره زمین ساکن شده‌اند، در شهرها و قاره‌های مختلف از کره جنوبی تا غرب آمریکا به خیابان‌ها ریختند و علیه حاکمیت در ایران و قوانین ضدزن و تبعیض‌آمیز آن شعار دادند.

در گزارش شبکه خبری فاکس، درسا یاوری، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار می‌گوید که برای «تغییر» در تجمع شرکت کرده است. او گفت: «به امید این که حکومت در ایران تغییر کند. به امید آزادی.»

آوا رسولی، دیگر ایرانی-آمریکایی شرکت‌کننده در تجمع روی پل گلدن‌گیت در سانفرانسیسکو، گفت: «قوانین شریعت در ۴۳ سال گذشته بر ایران حاکم بوده است. زمان آن رسیده که مردم بگویند آن را نمی‌خواهند.»

فاکس نوشت که بسیاری از شرکت‌کنندگان در تجمع روی پل مشهور گلدن‌گیت، زاده ایران بودند و بسیاری از آنان پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کردند.

یک زن ایرانی به فاکس گفت: «بسیاری از ایرانیان تحصیل‌کرده و ثروتمند در سال ۵۷ ایران را ترک کردند و در سراسر جهان پراکنده شدند و نمی‌خواهند به کشورشان بازگردند زیرا با این حکومت مخالفند.»

شرکت‌کنندگان در زنجیره انسانی اعتراضی روی گلدن‌گیت تصاویر و پلاکاردهای دیگری در دست داشتند که نام و عکس دیگر ایرانیان کشته‌شده به دست جمهوری اسلامی بر آنها نقش بسته بود.

سازمان‌دهندگان این تجمع گفتند که برنامه‌های اعتراضی دیگری در آینده برگزار خواهند کرد.