فراخوان راهپیمایی جهانی و ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در داخل ایران

مردم خود را برای دور جدیدی از اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در خارج و داخل ایران آماده می‌کنند

ایرانیان خارج کشور با برگزاری تجمع‌های متعدد در کشور‌های مختلف، پایان حکومت جمهوری اسلامی را خواستار شدند- AFP

انجمن جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار فراخوانی، از همه ایرانیان ساکن خارج کشور درخواست کرد روز شنبه، اول اکتبر، در حرکتی «بزرگ و جهانی» علیه جمهوری اسلامی، شرکت کنند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن این فراخوان را در حساب توییتری خود منتشر کرد.

اسماعیلیون نوشت: «از سوی انجمن خانواده‌های پرواز به تمام فعالان خارج از کشور پیشنهاد می‌کنیم ضمن حفظ روزهای برنامه‌ریزی‌شده، برای روز شنبه، اول اکتبر، به برنامه‌ریزی برای راهپیمایی اقدام کنند.»

ایرانیان ساکن خارج کشور در همبستگی با اعتراض‌های سراسری در داخل ایران، در شهر‌های مختلف جهان، علیه کلیت جمهوری اسلامی تجمع‌های متعددی برگزار کردند که بسیاری بر این باورند از نظر گستردگی و تعدد در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواسته بسیاری از این معترضان گذر از جمهوری اسلامی و اعتراض به چهار دهه سیاست‌های ضدمردمی حکومت علیه مردم ایران است.

در داخل ایران هم موجی از فراخوان‌ها برای آغاز اعتصاب‌های سراسری به راه افتاده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای، از معلمان و دانش‌آموزان سراسر ایران خواست در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، چهارم و ششم مهر، از رفتن به مدارس خودداری کنند.

شماری از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه نیز در بیانیه‌ای به امضای «دانش‌آموزان پیشرو»، تاکید کردند که روز دوشنبه، ۴ مهر، در اعتراض به حجاب اجباری و بازداشت غیرقانونی دانش‌آموزان، با شعار «نه روسری،‌ نه توسری» مقنعه‌های خود را در مدرسه از سر برمی‌دارند.

در پی فراخوان اعتصاب سراسری مدارس در روز دوشنبه، مدیریت بحران استان البرز اعلام کرد مدارس مقطع دبستان این استان به دلیل آلودگی هوا تعطیل خواهند بود.

برای روز دهم اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف ایران هم فرخوان‌های متعددی منتشر شد که «خیزش سراسری در سرتاسر بلوچستان‌» از جمله آن‌ها است. سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین استان‌‌های ایران است که گزارش‌هایی مبنی بر پیوستن ساکنان آن به اعتراض‌های سراسری مردم ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تجمع‌های اعتراضی محله‌محور در شهرهای استان آذربایجان از دیگر فراخوان‌هایی است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.