عوارض شوکه‌کننده سفت کردن شکم که نمی‌دانستید

انقباض مداوم عضلات شکم به ضعیف شدن عضلات پایینی آن و مشکلات تنفسی منجر می‌شود

سفت کردن معده فرایند انقباض مکرر و گسترده ماهیچه‌های بالای شکم است تا شکم شما را به سمت داخل و بالا بکشد - Canva

شکم تخت چیزی است که بسیاری از ما برای رسیدن به آن تلاش زیادی می‌کنیم. انواع رژیم‌های لاغری، استفاده از گن‌های سفت نگه‌دارنده و حتی سفت کردن و داخل کشیدن شکم از جمله روش‌هایی‌اند که به آن‌ها متوسل می‌شویم تا شکم‌ صاف‌تری داشته باشیم.

در بین این کارها، سفت کردن و منقبض کردن شکم به عنوان یک حرکت ورزشی جا افتاده است که با اجرای روزانه آن، می‌توانید شکمتان را کوچک‌تر کنید. در حالی که تحقیقات نشان داده‌اند این کار می‌تواند برای سلامتی شما عواقب جدی داشته باشد.

به گزارش نشریه تودی (Today)، افرادی که مرتب شکم خود را به داخل می‌کشند- که به آن سفت کردن شکم هم می‌گویند- ممکن است به مشکلات تنفسی، لگن و حتی درد گردن و کمر دچار شوند. این عارضه که عموما با نام «سندروم ساعت شنی» شناخته می‌شود، نتیجه سفت کردن زیاد شکم است که افراد معمولا برای لاغرتر نشان دادن خود، انجام می‌دهند.

آدام براونینتگ، متخصص کایروپرکتیک [درمان غیرجراحی بیماری‌های مرتبط با مفاصل به‌خصوص ستون فقرات] درمانگاه اصول سلامتی کلیولند گفت: «سفت کردن معده فرایند انقباض مکرر و گسترده ماهیچه‌های بالای شکم است تا شکم شما را به سمت داخل و بالا بکشد. این کار می‌تواند الگوهای حرکتی عضلات شکم شما را تغییر بدهد که به نتیجه‌‌ای معکوس در مورد آنچه اندام ساعت شنی شناخته می‌شود، منجر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با منقبض کردن شکم، در حالی که عضلات بالای شکم سفت می‌شوند، عضلات پایینی آن ضعیف و کم‌استفاده می‌مانند. براونینگ خاطرنشان کرد اگرچه عوارض این رفتار کشنده نیست، می‌تواند برخی مشکلات جدی سلامتی به وجود آورد.

از آنجایی که دیافراگم برای تنفس حیاتی است، وقفه در عملکرد طبیعی آن با حرکت به سمت بالا و نه پایین، می‌تواند بر عمق تنفس تاثیر بگذارد و برای باز شدن دنده‌ها و ریه‌ها فضای کمتری باقی بماند.

به گزارش درمانگاه کلیولند، عضلات لگن نیز ممکن است تحت تاثیر این عارضه قرار بگیرند و ضعیف شوند که نتیجه آن نشت ادرار هنگام خندیدن، سرفه یا عطسه است.

یکی دیگر از عوارض احتمالی که کاربران تیک‌تاک گزارش کرده‌اند، فرورفتگی زیر دنده‌های پایینی است.

نیکی گاراز، کاربر تیک‌تاک، اوایل سال ۲۰۲۲، در ویدیویی، درباره چگونگی زندگی با این مشکل صحبت کرد و گفت که این نتیجه سال‌ها تاکید بر رژیم غذایی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

او در توضیح ویدیو خود که بسیار فراگیر شد، نوشت: «وقتی هشت سالم بود، مادربزرگم به من گفت شکمم را سفت کنم و دیگر هرگز راحت نفس نکشیدم.»

نیکی در این ویدیو، شکمش را سفت می‌کند و درباره برجستگی‌هایی که بعد از سفت کردن شکم، زیر پستان‌هایش ظاهر می‌شوند، چنین می‌گوید: «این قسمت زیر پستا‌ن‌ها چیزی است که به سندروم ساعت شنی معروف است و دلیل به وجود آمدن آن این است که وقتی جوان‌تر بودیم، این‌قدر شکممان را سفت کرده بودیم که به عضلات خود آسیب زدیم. این بافت جای زخم است.»

خبر خوب اینکه اگر عادت کرده‌اید شکمتان را سفت کنید، می‌توانید با تمرین‌های ساده‌ و آگاهانه، آن را ترک کنید.

بیشتر از زندگی