نام نماینده افغانستان از فهرست سخنرانان مجمع عمومی سازمان ملل حذف شد

قرار بود نماینده افغانستان در آخرین روز این مجمع در سازمان ملل متحد سخنرانی کند

افغانستان و میانمار، امسال هم به همان منوال سال گذشته در مجمع عمومی صحبت نمی‌کنند-AFP

حذف نام نماینده افغانستان از فهرست سخنرانان در مجمع عمومی سال ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد، واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. نام افغانستان در فهرست اولیه سخنرانی‌های مجمع عمومی بود، اما شنبه‌شب از این فهرست خط خورد. نصیر احمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، پس از بالا گرفتن سروصداها در مورد حذف افغانستان از فهرست سخنرانی در مجمع عمومی، در رشته توییتی نوشت که طبق توافق سال ۲۰۲۱، این بار نیز سخنرانی نماینده افغانستان حذف شده است.

فایق نوشت: «افغانستان و میانمار بنابر سوابق سال گذشته و توافقی که در مجمع عمومی حاصل شد و سخنرانی نکردند، امسال هم به همان منوال در مجمع عمومی صحبت نمی‌کنند. اما قرار است اینجانب در جلسه‌ شورای امنیت که ۲۷ سپتامبر در مورد اوضاع افغانستان برگزار می‌شود و محور آن وضعیت افغانستان است، شرکت و سخنرانی کنم و در این نشست مهم، به نمایندگی از مردمم مثل همیشه خواسته‌های ملتم را مطرح خواهم کرد و صدای آن‌ها خواهم بود.»

 

با این حال، حذف افغانستان از فهرست سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش‌هایی روبرو شد. تعدادی از رسانه‌ها بدون نام بردن از کشوری، گفتند که سخنرانی نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد تحت فشار کشورهای طرفدار طالبان حذف شده است.

اشرف حیدری، سفیر دولت پیشین افغانستان در سریلانکا، در رشته‌توییتی، به‌تندی به نصیر احمد فایق تاخت و او را در احقاق حقوق افغانستان ناتوان توصیف کرد. اشرف حیدری در توییتر نوشت: «من به‌شدت عصبانی و ناراحتم که افغانستان بار دیگر این فرصت را برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از دست داد. ما می‌توانستیم در این فرصت، آنچه را در یک سال گذشته بر مردم ما گذشت، به جهان بگوییم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف حیدری افزود که نصیر فایق ظرفیت و توانایی این را ندارد تا رنج مردم افغانستان را برای جهان روایت کند.

ایوب آروین، از روزنامه‌نگاران افغان مقیم در خارج این کشور، هم در توییتر نوشت که انصراف فایق از سخنرانی در مجمع عمومی هواداران جمهوریت را ناامید کرد. او استدلال کرد: «هرچند نماینده افغانستان در سازمان ملل دلایل انصراف از سخنرانی را نوشت، این دلایل چندان روشن و واضح نیستند.» به باور آروین، سخنرانی نصیر احمد فایق با فشارهای کشورهای حامی طالبان حذف شده است.

هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تاریخ ۲۰ سپتامبر آغاز شد و تا دوشنبه ۲۶ سپتامبر ادامه دارد. قرار بود نصیر احمد فایق، نماینده دولت جمهوریت در سازمان ملل که شورای امنیت ماموریتش را تمدید کرده است، در آخرین روز این مجمع به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند؛ اما در آخرین ساعات روز شنبه، خبر لغو سخنرانی فایق منتشر شد. این مسئله بحث‌وجدل‌های تندی در میان سفرای دولت پیشین افغانستان ایجاد کرد و انصراف فایق را ناشی از ترس و کم‌ظرفیتی او دانستند.