یک‌سال از عمر دختران دانش‌آموز در افغانستان تباه شد

محرومیت از درس و تحصیل می‌تواند زمینه ازدواج‌های اجباری و استثمار دختران را فراهم کند

در حدود ۸۰ درصد دختران در افغانستان از ادامه تحصیل باز مانده‌اند-BULENT KILIC / AFP

با گذشت بیش از یک‌سال از سلطه طالبان بر افغانستان، محرومیت دختران از تحصیل در این کشور همچنان ادامه ‌دارد. مقام‌های طالبان از آغاز قدرت گرفتن در اوت سال گذشته تا‌کنون، مانع ادامه تحصیل دختران در افغانستان شده‌اند.

 کمیته بین‌المللی نجات (IRC) که مقر آن در شهر نیویورک است، گفت ادامه این وضعیت، روند بازسازی در افغانستان را با شکست روبه‌رو می‌کند. این کمیته با انتشار یک بیانیه خبری گفت سپتامبر سال ۲۰۲۲ یک‌سال از عمر محرومیت دختران از آموزش و تحصیل در افغانستان می‌گذرد و حالا این روند ادامه‌دار وارد سال دوم خود شده است.

 به گفته مقام‌های کمیته بین‌المللی نجات، درحالی‌که بحران اقتصادی همچنان کشور را فرا گرفته است، حدود ۸۰ درصد دختران در افغانستان از ادامه تحصیل بازمانده‌اند.

کمیته بین‌المللی نجات هشدار داد که این کشور ممکن است شاهد افزایش ازدواج اجباری و استثمار کودکان باشد. این کمیته اعلام کرد اگر دختران همچنان از تحصیل محروم شوند، افغانستان با خطر نسل ازدست‌رفته مواجه خواهد شد.

ویکی آکن، مدیر بخش افغانستان کمیته بین‌المللی نجات گفت: «درحالی‌ به یک سال کامل از تعطیلی مدرسه‌های دخترانه در افغانستان می‌رسیم که هزینه آن برای توسعه کشور و رفاه میلیون‌ها زن و دختر روشن است. بدون حضور دختران در مدرسه، هیچ پزشک، معلم یا کارمند دولتی زن وجود نخواهد داشت و سامانه‌هایی که در حال حاضر برای حمایت از جمعیت تلاش می‌کنند، حتی بیشتر به لبه پرتگاه کشیده خواهند شد.»

آکن همچنین گفت کارمندان متخصص زن، ستون فقرات ارائه خدمات در این کشورند، به‌ویژه که اغلب زنان در جامعه افغان حتی نمی‌توانند برای دریافت خدمات اولیه مراقبت‌های بهداشتی به پزشک مرد مراجعه کنند. نبود زنان تحصیل‌کرده به این معنی است که افغانستان در ارائه خدمات اولیه به آسیب‌پذیرترین قشر، با مشکلات اساسی مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور مدیر بخش افغانستان کمیته بین‌المللی نجات، زمان آن فرا رسیده است که مقام‌های طالبان مدرسه‌های دخترانه را باز کنند. فروپاشی اقتصادی در حال حاضر کشور را بی‌ثبات کرده است و جامعه نیاز مبرمی به نسل آینده دارد که بتوانند اوضاع را تغییر دهند. جامعه بین‌المللی باید اطمینان حاصل کند که نهادهای کمک‌کننده، ازجمله بانک جهانی برای حمایت از سازمان‌های غیردولتی که در عرصه آموزش دختران فعال‌اند، بودجه لازم را تهیه می‌کنند، زیرا بدون تحصیل دختران هیچ افق روشنی برای افغانستان قابل‌ تصور نخواهد بود.

محرومیت دختران از  تحصیل در افغانستان، بزرگترین رویکرد غیرانسانی طالبان است که در یک سال گذشته اعمال شده است. به گفته مقام‌های سازمان ملل متحد، طی یک سال گذشته در افغانستان بیش از یک میلیون دختر از آموزش بازمانده‌اند.

از سوی دیگر طالبان با گماشتن افرادی به نام امربه‌معروف در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان، فشار بیش‌ازحدی بر دختران دانشجو وارد می‌کنند و تعدادی از دختران دانشجو ترجیح داده‌اند که ترک تحصیل کنند.

در حال حاضر دختران می‌توانند تنها تا کلاس ششم ابتدایی  به مدرسه بروند و از کلاس ششم به بالا اجازه تحصیل ندارند. با وجود اصرار و تاکید سازمان ملل متحد و تمامی نهادها و کشورهای جهان، طالبان همچنان دختران بالاتر از کلاس ششم را از تحصیل محروم کرده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد در کنکور ورودی دانشگاه‌های افغانستان که پاییز امسال پس از شش ماه تاخیر برگزار می‌شود، هیچ دختری حضور نخواهد داشت.

تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی برای آموزش موازی دختران در افغانستان تلاش می‌کنند. کمیته بین‌المللی نجات در حال حاضر در پنج استان افغانستان در حال آموزش به کودکان و دختران است. این کمیته از سال ۱۹۸۸ فعالیتش را در افغانستان آغاز کرده است و در حال حاضر هزاران روستا در ۱۲ استان این کشور زیر پوشش این نهاد بین‌المللی قرار دارند.

کمیته بین‌المللی نجات در کنار تلاش برای آموزش کودکان، پروژه‌های توسعه‌ای نیز برای ایجاد رفاه بیشتر در جوامع روستایی افغانستان در دست دارد.