دختر افغان در نشست سازمان ملل: اجازه ندهید کشور ما قبرستان رویاهایمان شود

آنتونیو گوترش از طالبان خواست مدارس دختران را فورا و بدون تبعیض باز کنند

سمیه فاروقی رهبری تیم دختران ربات ساز افغانستان را به عهده دارد -  رویترز

سمیه فاروقی، کاپیتان تیم رباتیک دختران افغانستان، دوشنبه شب ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، در بخش آموزش و فرهنگ هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به نمایندگی از دختران دانش‌آموز افغان سخنرانی کرد. فاروقی خطاب به رهبران جهان گفت: «اگر دختران افغان را سزاوار تحصیل می‌دانید، پس اجازه ندهید من و خواهرانم در افغانستان قربانی سیاست‌های جهان شویم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه در افتتاح نشست مجمع عمومی، خطاب به طالبان گفت: «از حاکمان فعلی افغانستان می‌خواهم، مدارس دخترانه را فورا و بدون هیچ نوع محدودیتی باز کنید. اجازه دهید همه بدون تبعیض به تحصیل دسترسی داشته باشند.» دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد باید صدمه‌ای را که سیستم آموزشی به دلیل همه‌گیری کرونا در تمام جهان متحمل شد جبران کنیم، نه این‌که مدارس برای عده‌ای از کودکان تعطیل شود.

کاپیتان تیم رباتیک افغانستان، اولین کسی بود که امسال در نشست سازمان ملل سخنرانی کرد. او در مورد تعطیلی مدارس دخترانه و نقض حقوق زنان در افغانستان سخن گفت: «طالبان می‌خواهند ما را (زنان افغانستان را) کلا از جامعه حذف کنند.» او از نمایندگان کشورهای جهان خواست تا دست به دست هم بدهند و برای باز شدن مدارس دخترانه و دفاع از حقوق زنان و دختران در افغانستان تلاش کنند.

سمیه بر ایجاد ساختارهای نظارت جهانی برای تحکیم حقوق بشر در افغانستان تاکید کرد و گفت:«باید منابع نظارتی در افغانستان وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که همه دختران در این کشور می‌توانند به مدرسه بروند و به حقوق انسانی‌شان دسترسی دارند.»

این دختر نوجوان افغان سال گذشته دانش‌آموز کلاس آخر دبیرستان بود و به دلیل تعطیلی مدارس‌، نتوانست دبیرستان را به پایان برساند و در آزمون ملی کنکور شرکت کند.

طالبان در یک سال گذشته با وجود همه فشارهای بین‌المللی اجازه ندادند دختران بالاتر از کلاس ششم به مدرسه بروند. این گروه به‌تازگی زمان برگزاری آزمون کنکور را مشخص کرده‌اند، اما با توجه به این‌که در سال گذشته هیچ دختری از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشده‌، قرار است این آزمون کاملا مردانه برگزار شود. سمیه فاروقی با اشاره به این موضوع گفت در یک سال گذشته، هزاران دختر افغان به مدرسه نرفته‌اند و صدها دختر در این یک‌سال مجبور شده‌اند به ازدواج تن دهند. او، تیم دختران رباتیک افغانستان را یک نمونه از پیشرفت‌های دختران افغان دانست و گفت این تیم انگیزه‌بخش همه دختران و پسران دانش‌آموز در کشور بود. او تصریح کرد: «ما به گرد جهان سفر می‌کردیم و با دستاوردهایمان در عرصه فناوری ربات‌سازی، برای کشورمان افتخار می‌آفریدیم، اما حالا برادران ما به مدرسه می‌روند و ما باید رویمان را در خانه پنهان کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعطیلی مدارس دختران، یکی از مواردی است که در یک سال گذشته سازمان ملل متحد و کشورهای جهان را در مورد تغییر رفتار طالبان ناامید کرده است. این گروه تاکنون بارها وعده باز شدن مدارس دخترانه را داده‌اند، اما هر بار منصرف شدند. طالبان هرچند در آغاز نبود یک برنامه آموزشی اسلامی و نامناسب بودن پوشش دختران را دلیل تعطیلی مدارس عنوان کرد، اما اخیرا مدعی شده‌اند که تعطیلی مدارس دخترانه خواست مردم و مطابق با عرف و سنت‌های افغانستان است.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۳.۷ میلیون دختر افغان در مدارس سراسر کشور مشغول تحصیل بودند.

بیشتر از جهان