بازگشایی مدارس دختران در گرو حل اختلاف‌های درونی طالبان

ذبیح‌الله مجاهد: در مورد بازگشایی مدارس دختران، میان علما اختلاف نظر وجود دارد و اگر عجله کنیم، تفرقه می‌افتد

طالبان با وجود فشارهای بین‌المللی، هنوز با باز شدن مدارس دختران موافقت نکرده‌اند - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

با گذشت یک سال از بسته ماندن مدارس مقطع متوسطه دخترانه در افغانستان، مقام‌های طالبان اکنون اذعان می‌کنند که میان سران طالبان در این مورد اختلاف‌‌نظر وجود دارد و طالبان به حفظ اتحاد خود اولویت می‌دهند نه به تحصیل دختران. در همین حال، هیدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق‌بشر، در توییتی، از جامعه جهانی خواست از انتظار کشیدن برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان دست بردارند و برای رفع این معضل دنبال یک راهکار عملی باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، اخیرا به رسانه‌های محلی افغانستان گفت که سران طالبان هنوز در این مورد به اجماع نرسیده‌اند. او تصریح کرد: «در مورد بازگشایی مدارس دختران، میان علما (رهبران طالبان) صداهای مخالف وجود دارد. اگر عجله کنیم، تفرقه ایجاد می‌شود و انسجام برای ما یک اولویت است.»

در همین حال، نورالله منیر، وزیر معارف طالبان، نیز روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در نشستی در کابل، گفت که بسته بودن مدارس دختران دلیل شرعی ندارد و یک بحث فرهنگی است. او توضیح داد: «ما در مورد مدارس دخترانه در افغانستان هیچ نکته شرعی نداریم، اما فرهنگ افغان‌ها طوری است که باید در مورد بازگشایی این مدارس محتاط باشیم و آمادگی کامل کسب کنیم تا با انتقاد مردم مواجه نشویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سخنان وزیر معارف طالبان چنین برمی‌آید که گویی مردم افغانستان با تحصیل دختران در سطح متوسطه و عالی مخالف‌اند؛ این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته، درصد زیادی از مردم افغانستان دخترانشان را با کمال میل به مدرسه فرستادند و این امر سبب شد نرخ باسوادان در افغانستان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، از ۱۲ درصد به ۴۵ درصد برسد.

در همین حال، هیدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، در توییتی، با اشاره به گفته‌های اخیر ذبیح‌الله مجاهد، نوشت که به بازگشایی مدارس دختران در افغانستان هیچ امیدی نیست. او تاکید کرد: «زمان آن است که جامعه بین‌المللی از انتظار (برای بازگشایی مدارس دختران در امارت طالبان) دست بردارد و با گزینه‌های فوری آموزش جایگزین برای دختران و ممنوعیت سفر و سایر اقدام‌ها علیه رهبران طالبان، به این واقعیت پاسخ دهد.»

طالبان در یک سال گذشته برای بسته ماندن مدارس دختران بهانه‌های متعددی تراشیده‌اند. قرار بود با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، درهای مدارس به روی همه دختران در افغانستان گشوده شود اما طالبان در دقیقه ۹۰، این تصمیم را لغو کردند و دلیل دوباره بستن مدارس دختران را کار روی طرح حجاب اسلامی برای دختران مدرسه عنوان کردند. ماه‌ها پس از آن، وزارت معارف طالبان، نبود سرفصل‌های آموزشی اسلامی برای مدارس دختران را بهانه باز نشدن مدارس قرار داد و اکنون مقام‌های این گروه اذعان می‌دارند که میان سران طالبان در مورد بازگشایی مدارس دختران اختلاف نظر وجود دارد.

دختران در افغانستان در یک سال گذشته از تحصیل در مقاطع متوسطه و عالی بازمانده‌اند و اگر کنکور ورود به دانشگاه در سال ۱۴۰۱ برگزار شود، هیچ دختری در آن شرکت نخواهد کرد.