تیم دختران ربات‌ساز افغانستان به قطر رفت

۱۰ عضو این تیم، در یک دوره رقابتی از میان صدها تن دانش‌آموز گزینش شدند

این ۱۰ نفر قرار است دوره آموزش خود را تا مقطع لیسانس(کارشناسی) در قطر سپری کنند-عکس:ariananews/Facebook@

روزپنج‌شنبه، ۶ مرداد، صفحه رسمی فیسبوک تیم دختران ربات‌ساز افغانستان از سفر یک تیم ده نفری این گروه به قطر خبر داد. در خبرنامه تیم ربات‌سازان افغانستان آمده است که اعضای تیم ده نفری، پس از سه مرحله آزمون‌ مختلف شامل امتحان بین‌المللی زبان انگلیسی، آزمون مضامین علمی و رباتیک از میان صدها متقاضی از سراسر افغانستان، انتخاب شده‌اند. 

در خبرنامه همچنین آمده است که این گروه ده نفری ربات‌سازان قرار است که دوره‌ تحصیلی خود را تا مقطع لیسانس (کارشناسی) در خارج از افغانستان به اتمام برسانند و پس از ختم دوره‌ تحصیلی دوباره به کشور خود برگردند.

تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرد و با تلاش‌ها پیوسته در سال‌های پیش از سقوط کابل به دست طالبان، توانست با شرکت در مسابقات بین‌المللی چندین جایزه جهانی را به دست بیاورد و عالی بدرخشد.

چندی پیش رویا محبوب، بنیانگذار تیم دختران ربات‌ساز افغانستان نیز برنده جایزه سال ۲۰۲۲ قطر شناخته شد. این جایزه در یک مراسم ویژه در دوحه از سوی شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر به او اهدا گردید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم رباتیک دختران افغانستان پیش از این  ۵۰ عضو داشت که گفته می‌شود ۹ تن از آن‌ها پس از سقوط کابل با همکاری دولت قطر به دوحه انتقال یافتند.

طالبان با تسلط دوباره بر افغانستان دست تمام زنان و دختران افغان را از کار در بیرون از خانه کوتاه و تاکید کرده‌اند که زنان و دختران نمی‌توانند بدون اجازه رهبری این گروه مانند بیست سال گذشته در بسیاری از بخش‌هایی که قبلاً مشغول کار بودند دوباره فعالیت کنند.

اکنون زنان و دختران فعال در افغانستان با محدودیت‌های جدی طالبان روبه‌رو هستند. آن‌ها با تلاش‌ها و دادخواهی‌هایی که انجام داده‌اند هنوز نتوانسته‌اند که مانند گذشته به حقوق و آزادی‌هایشان دست یابند. طالبان نیز با گذشت هر روز محدودیت‌های خود برای زنان را بیش‌تر ساخته‌اند.

سازمان عفو بین‌اللمل، روز سه‌شنبه، با انتشار گزارشی نوشت که وضع محدودیت از سوی طالبان بر زنان، آنان را از صحنه فعالیت‌های اجتماعی در افغانستان حذف کرده است. این محدودیت‌ها همچنین منجر به افزایش خشونت و گسترش ازدواج‌های اجباری در میان دختران جوان شده است.

بیشتر از جهان