مهسا امینی سه روز پس از بازداشت در بیمارستان جان سپرد

عفو بین‌الملل: شرایط منجر به مرگ مهسا امینی باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری فراز دایی ‌مهسا امینی⁩ فوت او را تایید کرد. پیش از این، اخبار ضد و نقیضی در مورد وضعیت سلامتی مهسا امینی منتشر شده بود. مهسا امینی سه روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد و ضرب و جرح در بازداشتگاه وزرا، در حالی که پزشکان اعلام کرده بودند او دچار سکته همزمان قلبی و مغزی شده است، در بیمارستان جان باخت.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود که ماموران گشت ارشاد او را عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور در خروجی مترو حقانی دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. او در طی این روزها با سطح هوشیاری ۳ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری واقع در خیابان الوند تهران بستری شده بود.

پیش از این عائلی، دایی مهسا امینی در گفتگو با اعتماد با اعلام این خبر که اطلاعی از اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داده است ندارد، در مورد واکنش مسئولان به این اتفاق گفت: «اصلا از ما عذرخواهی نشده است و این جای تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمی‌توانند تدبیر کنند. اگر بخواهیم به کسی بگوییم حجاب داشته باش این روش را باید به کار ببریم؟»

دایی مهسا امینی در گفتگو با اعتماد در مورد لحظه مواجهه با مهسا پس از بازداشت گفت: «ما زمانی رسیدیم بالای سر مهسا یا در واقع جسد مهسا که اینها می‌توانستند آثار هر چیزی را با یک آمپول درست کنند. ما اصلا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. مگر کار سختی است آثار را از بین بردن! مساله این است که وقتی یک نامحرمی ‌دست می‌برد و یک دختری را از پیش چشم مادر و پدر به زور می‌برد! چه روایتی از اسلام است؟ البته برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند.»

عائلی، دایی مهسا امینی در ادامه در مورد وضعیت پوشش مهسا گفت: «بیشتر از مسئولان بلدیم که حجاب را رعایت کنیم. یک استعلام محلی بگیرید و ببینید که مهسا چطور بوده است، اما متاسفانه روالی که باید طی شود اصلا [درست] نیست. من به همه گفته‌ام اصلا نمی‌خواهیم یک کلمه بیشتر از آنچه اتفاق افتاده روایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دقایقی پیش رادیو فردا نیز اعلام کرد مژگان امینی، مادر مهسا امینی در گفته است که دخترش پس از پیاده شدن از مترو از طرف ماموران گشت ارشاد بازداشت شده و در هنگام بازداشت در صحت و سلامت کامل بوده است.

مادر مهسا امینی اعلام کرد که پزشکان اعلام کرده‌اند که پزشکان اعلام کرده‌اند که مهسا به صورت همزمان دچار سکته قلبی و مغزی شده است. او همچنین اعلام کرد که دخترش تاکنون در شهر خودشان هم تنها به بیرون نرفته بود.

خبرگزاری میزان نیز در خبری اعلام کرد که بر اساس دستور دادستان تهران کارگروه ویژه پزشکی قانونی برای بررسی وضعیت مهسا امینی تشکیل شد.رسانه قوه‌قضاییه اعلام کرد که در پی انتشار خبری پیرامون وقوع عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

بر اساس این گزارش کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند. خبرگزاری میزان با اعلام این خبر نوشت: «این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند. دادستان تهران تاکید نموده مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است. همچنین از طرف دادستان تهران بازپرس ویژه و تیم مجربی برای بررسی ابعاد این پرونده تعیین شده است.»

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که شرایط منجر به مرگ مشکوک در حین بازداشت مهسا امینی ۲۲ ساله، که شامل گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها بوده است، باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد.