نیروی انتظامی: مهسا امینی ناگهان دچار عارضه قلبی شد

دختر ۲۲ساله سنندجی در بازداشتگاه گشت ارشاد سکته قلبی کرد؛ شاهدان می‌گویند مهسا را کتک زدند

ماموران گشت ارشاد مهسا امینی را که همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، روز سه‌شنبه در بزرگراه حقانی، بازداشت کردند‌ـ Twitter

با اعلام خبر مرگ مغزی مهسا امینی، دختر ۲۲ساله‌ای که ماموران گشت ارشاد او را دستگیر کردند، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در اطلاعیه‌ای، ادعا کرد که این دختر جوان «به‌صورت ناگهانی» دچار عارضه قلبی شده است.

ماموران گشت ارشاد مهسا امینی، دختر جوان اهل سنندج را که به همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، در بزرگراه حقانی، بازداشت کردند.

گشت ارشاد مهسا امینی را به مرکز «امنیت اخلاقی» پلیس در خیابان وزرا منتقل کرد اما حدود دو ساعت بعد، او با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. روایت برادر مهسا و دیگر شاهدان عینی حاکی از آن است که مهسا امینی حین بازداشت ضرب‌وشتم شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه، ۲۴ شهریور منتشر کرد، بدون اشاره به برخورد خشونت‌آمیز با این دختر جوان، مدعی شد: «او برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده، به‌طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی انتظامی در حالی این ادعا را مطرح کرد که برخی از شاهدان عینی که همراه مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا بودند، به رادیو زمانه گفته‌اند که او «در طول مسیر هدف ضرب‌وشتم قرار گرفت» و در بازداشتگاه نیز با وجود اینکه مشخص بود رنگ به چهره ندارد، ماموران او را به «هندی‌‌بازی در آوردن» متهم کردند. به گفته شاهدان، مهسا در نهایت با جیغ‌وفریاد دیگر زنان حاضر در بازداشتگاه با آمبولانس و با «تاخیر» به بیمارستان کسری منتقل شد.

نیروی انتظامی در اطلاعیه روز پنجشنبه، این اخبار را «ادعای رسانه‌های معاند» خواند و مدعی شد که مهسا امینی با همکاری پلیس و اورژانس «بلافاصله» به بیمارستان منتقل شده و اکنون تحت درمان است. در این اطلاعیه آمده است که اخبار تکمیلی در این خصوص «متعاقبا» اعلام می‌شود. خبرگزاری فارس ضمن انتشار این اطلاعیه، مهسا را «زنی هنجارشکن» خطاب کرد.

کیارش امینی، برادر مهسا، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که روی صورت و پای خواهرش آثار کبودی دیده است. او همچنین گفت که از بازداشت خواهرش تا وقتی‌ که او را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند، تنها دو ساعت طول کشید.

نیروی انتظامی در حالی ادعای تحت مداوا بودن مهسا را مطرح کرد که رسانه‌ها «مرگ مغزی» او را تایید کرده‌اند و از «جو شدید امنیتی» در بیمارستان کسری واقع در خیابان الوند تهران، خبر می‌دهند.

برادر مهسا نیز درباره وضعیت خواهرش گفت که پزشکان خواهرش را جواب کرده‌اند. تشخیص آنان سکته مغزی و قلبی هم‌زمان است و می‌گویند مغز او دیگر هوشیار نیست.

برخورد خشونت‌آمیز با زنان در خیابان‌ها بر اساس طرح «عفاف و حجاب» با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و بودجه‌هایی که برای این کار در اختیار نیروی انتظامی و ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر قرار گرفت، شدیدتر شد. طی ماه‌های گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت زنان را به برخورد خشونت‌آمیز در صحنه تهدید کرده‌اند.

حسین عشاقی، مدرس حوزه علمیه قم، به‌تازگی مدعی شد که به‌کارگیری نیروی قهرآمیز برای باحجاب کردن زنان سند قرآنی دارد. پیش‌تر نیز احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در مشهد، گفته بود که مردم باید در خیابان‌ها به زنان «بدحجاب» اعتراض کنند.

در همین رابطه، حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی، نیز در فروردین‌ ۱۴۰۱، افرادی را که به گفته او «کشف حجاب» می‌کنند، تهدید کرد و گفت که ماموران پلیس اجازه دارند با این افراد برخورد کنند. قبل از آن هم قاسم رضایی، جانشین او در ناجا، گفته بود که افراد بدحجاب در صحنه تنبیه خواهند شد.