شرمساری کمک‌داوران ویدیویی در فوتبال ایتالیا

مردود شمردن گل درست یوونتوس مقابل سالرنیتانا برای اولین بار این فناوری را زیر سوال برد

یوونتوس بعد از اینکه شکست خانگی دو بر هیچ را به تساوی ۲-۲ تبدیل کرد، در آخرین ثانیه‌ها، گل برتری را هم به ثمر رساند که مردود شد - AFP

از بازی یوونتوس-سالرنیتانا دو روز گذشته است ولی بحث درباره اشتباه عجیب کمک‌داوران ویدیویی این بازی هنوز ادامه دارد. یوونتوس بعد از اینکه شکست خانگی دو بر هیچ را به تساوی ۲-۲ تبدیل کرد، در آخرین ثانیه‌ها، گل برتری را هم به ثمر رساند، ولی بازبینی ویدیویی آن را مردود اعلام کرد.

اعتراض شدید نیمکت‌نشین‌های یوونتوس که به قیمت اخراج ماسیمیلیانو آلگری و خوان کادرادو تمام شد، هم نتوانست نظر داوران را تغییر دهد؛ ولی بعد از بازی، مشخص شد که این گل درست بوده و در بازبینی اشتباه بزرگی رخ داده است. کمک‌داوران ویدیویی در حالی این گل را مردود اعلام کردند که یک مدافع سالرنیتانا آفساید را پر کرده بود ولی در قاب دوربین آن‌ها قرار نداشت.

لئوناردو بونوچی، مدافع یوونتوس، فردای بازی گفت که از تیمشان «سرقت» شده است ولی آن‌ها باید این «خشم» را برای بازی چهارشنبه مقابل بنفیکا به «انگیزه» تبدیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه کوریره دلو اسپورت هم این اتفاق را یک «شوک الکتریکی» به یوونتوس تشبیه کرد. یوونتوس در این فصل، با آلگری نتوانست نتایج خیلی خوبی بگیرد و در رده هشتم ایستاده، ولی بعد از این اتفاق، در موضع قربانی قرار گرفته است.

ماسیمو مائورو، بازیکن سابق یوونتوس، روز سه‌شنبه در ادعایی عجیب گفت: «سیستم کمک‌داوری ویدیویی وارد فوتبال ایتالیا شد تا به یوونتوس ضربه بزند و مانع قهرمانی‌های بیشتر این تیم شود.» این در حالی است که یوونتوس چند سال قبل، در یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فوتبال اروپا به نام «کالچوپولی»، به دلیل تبانی با داوران مجرم شناخته شد و به دسته ۲ سقوط کرد.

سیستم کمک‌داور ویدیویی (VAR) در واکنش به اشتباه‌های سرنوشت‌ساز داوران و با وجود مقاومت گروهی از مربیان و مدیران، به دنیای رقابت‌های فوتبال وارد شد تا نتایج عادلانه‌تری رقم بخورد. این فناوری هرچند نتوانست اشتباه‌ها را به صفر برساند، کمک کرد داوری درباره خطاهای مهم، آفساید و عبور توپ از خط دروازه دقیق‌تر باشد. این اولین بار است که این فناوری چنین خطای بزرگی مرتکب می‌شود و می‌تواند منشا بازنگری و رفع معایب احتمالی‌ آن باشد.

کمک‌داور ویدیویی در زمانی بسیار کوتاه، به بیشتر لیگ‌های مهم جهان وارد شد، ولی باشگاه‌های ایرانی هنوز در حسرت ورود این فناوری به ایران‌اند و هر هفته در واکنش به اشتباه‌های داوری، تجهیز ورزشگاه‌ها به دوربین‌های ویژه این فناوری را درخواست می‌کنند. مدیران فوتبال ایران هم اگرچه مدت‌ها است ورود سیستم کمک‌داور ویدیویی به فوتبال ایران را وعده می‌دهند، به دلیل مشکلات مالی، تحریم‌ها و تغییرات مدیریت هنوز نتواسته‌اند وعده خود را محقق کنند.

بیشتر از فوتبال