سفیر ایران در بیروت: سوخت رایگان، هدیه‌ای برای خدمت‌رسانی به ملت لبنان است

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت: اختصاص سوخت رایگان ایران، هدیه‌ای برای خدمت‌رسانی به ملت لبنان است

ایران یک سال پیش در تابستان سال ۱۴۰۰، نیز چندین محموله سوخت را با کشتی‌های نفتکش از طریق دریا به بندر بانیاس سوریه منتقل کرد و از آنجا با کامیون‌های نفتکش، این سوخت را به مرز لبنان برد- AFP

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، تایید کرد که سوخت ایران به شکل «هدیه» و «رایگان» در اختیار لبنان قرار می‌گیرد و گفت: «دولت ایران آماده است تا نه تنها در زمینه تامین سوخت، بلکه در تمامی امور مربوط به بخش انرژی به‌ویژه ساخت واحدهای تولیدی در میان‌مدت به لبنان کمک کند.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت با تاکید بر اینکه این سوخت به‌عنوان «هدیه‌» برای خدمت‌رسانی به لبنان اختصاص داده شده است، ابراز امیدواری کرد که این اقدام آغازی برای همکاری میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها باشد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز به نقل از وزیر انرژی لبنان بر «رایگان بودن سوخت ایران برای لبنان» تاکید کرد و از قول ولید فیاض نوشت: «در نتیجه این هبه، هیچ تحریم یا مجازاتی برای لبنان در کار نخواهد بود زیرا رایگان است.»

ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان، همچنین روز شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، پس از دیدار با مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با او که در بیروت برگزار شد، گفت: «لبنان از هدیه ایران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق خود استقبال می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر انرژی لبنان افزود که هدیه سوخت رایگان از طرف ایران به لبنان به ابتکار حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، و پس از پیشنهاد جبران باسیل، نماینده مجلس لبنان، مطرح شد و سپس نجیب میقاتی، نخست وزیر، این ابتکار عمل را برعهده گرفت و با نبیه بری، رئیس پارلمان، دیدار کرد.

ولید فیاض همچنین گفت که تماس تلفنی محمد مخبر، معاون اول رئیسی، با نخست‌وزیر و رئیس مجلس لبنان در ارتباط با «هدیه سوخت رایگان» به لبنان بوده است و دولت و مجلس لبنان از دریافت این سوخت از ایران استقبال می‌کنند. 

وزیر انرژی لبنان تاکید کرد که هدیه سوخت رایگان از طرف ایران، می‌تواند نقطه شروعی برای اجرای طرح افزایش ساعت تغذیه برق در لبنان باشد که به تصویب هیئت وزیران لبنان رسیده است.

طرح اهدای سوخت رایگان از طرف ایران به لبنان را حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، ۲ مرداد ۱۴۰۱ در جریان مصاحبه خود با شبکه المیادین مطرح کرد و گفت که به شرط موافقت دولت لبنان می‌تواند «سوخت رایگان ایران» را به لبنان بیاورد.

ایران یک سال پیش در تابستان سال ۱۴۰۰، نیز چندین محموله سوخت را با کشتی‌های نفتکش از طریق دریا به بندر بانیاس سوریه منتقل کرد و از آنجا با کامیون‌های نفتکش، این سوخت را به مرز لبنان برد و تحویل گروه حزب‌الله لبنان داد و این گروه نیز این سوخت‌ها را به داخل مرزهای لبنان منتقل کرد.

اما امسال طرف دریافت‌کننده سوخت ایران به‌طور مستقیم حزب‌الله لبنان نیست و با پیشنهاد دبیرکل حزب‌الله، این سوخت از طرف ایران به رایگان در اختیار دولت لبنان قرار می‌گیرد.

موضوع رایگان بودن سوخت ارسالی ایران به لبنان در سال گذشته نیز مطرح شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که پول این محموله‌های سوخت را «جمعی از تجار شیعه» پرداخت کرده‌اند.

اما امسال به‌دلیل آنکه طرف دریافت‌کننده سوخت ایران خود دولت لبنان است، «هدیه» و «رایگان» بودن سوخت ارسالی ایران آشکار شده است و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز ناگزیر به تایید آن شده‌اند.